Vores børn – vores ansvar | Radikale Venstre

Vores børn – vores ansvar

Vi har ambitioner for fremtiden. Om bedre livsmuligheder, så vi former fremtiden i stedet for at blive tromlet af den. Om rent drikkevand, uspoleret natur og højt til himlen. Om nye løsninger, som holder os sunde, glade og frie. Vi vil ikke lade os bremse af frygt for hverken morgendagen eller omverdenen. For vores ambitioner gælder vores børn. Det er vores ansvar.
Vi vil give vores børn og børnebørn en generationsgave. Én ekstra milliard kroner hvert år frem til 2025 til vores børn og deres fremtid. Vi vil investere massivt i deres opvækst og uddannelse. Så de kan blive dygtige og glade mennesker, der tror på sig selv og på andre. Så de er klar til at forme fremtiden. Så mulighederne ikke er forbeholdt dem, der har ressourcerne i forvejen, men er for alle. Det kræver investeringer. Så vi kan sikre gode normeringer i dagtilbud, alsidig undervisning i skolen, tilstrækkeligt med vejledning og timer på ungdomsuddannelserne og høj kvalitet på de videregående uddannelser.

Gode uddannelser kan ikke tages for givet. Ikke engang i Danmark. Det viser det seneste år, hvor et klart politisk flertal har stået bag store besparelser i uddannelsessektoren.

Men tiden er ikke til at spare. Nye teknologier betyder, at vi om få år skal begå os på et arbejdsmarked, vi ikke kender i dag. Vi vil også få hidtil usete muligheder for at ændre på natur og biologi og på den måde, vi lever sammen. Vi må være dygtige og tænksomme for at gribe mulighederne og undgå farerne. Derfor skal vi investere mere i uddannelse.

Derfor foreslår vi en generationsgave. Så vi kan gøre visioner til virkelighed og investere i vores børn. Konkret vil vi hæve pensionsalderen for dem, der kan, lidt tidligere, end det er aftalt i velfærdsforliget fra 2006. For at give vores børn bedre muligheder. Fra den ene generation til den næste.