Vores børn. Vores ansvar. Drop kontanthjælpsloftet.

Radikale Venstre vil afskaffe det såkaldt moderne kontanthjælpsloft, der træder i kraft 1. oktober 2016. Vi vil vise nye veje, også for de mest udsatte medborgere. Fattigdom er ikke en løsning, hverken menneskeligt eller økonomisk.
Kontanthjælpsloftet henter økonomisk gevinst på bekostning af udsatte børn og voksne, og vil have voldsomme konsekvenser. Mange familier vil blive presset hårdt økonomisk og risikerer hjemløshed. 10.000 børn er i fare for at blive sendt ud i fattigdom, isolation og mistrivsel, skubbet ud på kanten af samfundet.

Et omskifteligt liv uden et fast sted at kalde hjem vil undergrave enhver mulighed for stabil tilknytning til arbejdsmarkedet og et trygt børne- og skoleliv. Det vil efterlade mange børn i risiko for at forlade folkeskolen uden forudsætninger for at tage en ungdomsuddannelse, uden at have dannet stærke bånd til deres jævnaldrende. En barndom i fattigdom giver også ringere muligheder, når man selv stifter familie - og dermed skader regeringens fattigdomspolitik ikke kun mennesker nu og her, men efterlader ar på kommende generationer.

Radikale Venstre vil arbejde for, at samfundet bliver et fællesskab med plads til og brug for alle, både på arbejdspladsen og i skolen. Vi vil give muligheder for dem, der har behov, ikke sende tusindsvis af børn i fattigdom.

Det er vores børn. De er vores ansvar. Drop kontanthjælpsloftet.

Udtalelse vedtaget af Radikale Venstres Hovedbestyrelse 1. oktober 2016.