Zenia Stampe tilbage som ny radikal værdiordfører

Zenia Stampe vender tilbage til Christiansborg efter barsel. Og det med det nyoprettede ordførerskab: Værdiordfører. Radikale Venstre har ikke tidligere haft en værdiordfører.
”Radikale Venstre er et parti med stærke værdier. Frisind, storsind og retsind. Værdier som vi mere end nogensinde har brug for, men som er under pres i dagens Danmark og udfordres som sjældent før af hastelovgivning og symbolpolitik. Med Zenia som ny værdiordfører styrker vi den radikale kamp mod værdiskredet endnu mere,” siger Morten Østergaard, politisk leder for Radikale Venstre.

Værdiordførerskabet dækker bredt, men kommer til at tage udgangspunkt i de tre områder retspolitik, kulturpolitik og Europa-politik.

”Radikale Venstre er et parti, der går efter indflydelse. Og i den nuværende parlamentariske situation ligger meget af indflydelsen i at påvirke den offentlige debat. Jeg er derfor glad for, at jeg skal være Radikale Venstres værdiordfører,” siger Zenia Stampe.

Udover at kæmpe for klassiske radikale værdier som retssikkerhed, menneskerettigheder, forebyggelse og europæisk solidaritet, er Zenia Stampe især optaget af at bekæmpe den stigende nationalkonservatisme og lægge op til en demokratisk samtale om, hvilke værdier der skal kendetegne Danmark:

”Som værdiordfører er det vigtigt for mig at føre en positiv værdidebat. Alting handler efterhånden kun om, hvad og hvem vi skal beskytte os mod. Men det hele bliver altså en smule meningsløst, hvis vi ikke også snakker om, hvad det er for nogle værdier, vi vil arbejde for. Og her spiller kulturen en afgørende rolle, fordi den virker som en katalysator for den samtale, ” afslutter Zenia Stampe.

Zenia Stampe har første arbejdsdag fredag den 1. april efter sin barsel.

For yderligere information kontakt Zenia Stampe på 6162 5161 eller pressechef Andreas Hemmeth på 6162 4026.