Markus Valentin Nielsen

Kandidat til kommunalvalget 2021
Faaborg-Midtfyn Kommune
Jeg drømmer om, at vi i Faaborg-Midtfyn viser, hvad vi kan. At kulturlivet boostes. Ungdomslivet gives et løft. Erhvervslivet sikres. Vi skal sørge for, at ungdommen bliver, sådan at vi også i fremtiden har butikker og institutioner at benytte. Faaborg-Midtfyn skal sikres. Og det sker gennem ungdommen.
Markus Valentin Nielsen

I Faaborg-Midtfyn har vi det godt. Vi, der arbejder her, er glade for det, vi har. Der er handelsmuligheder i langt de fleste byer og kort til den nærmeste institution.

Men det går ned ad bakke. Faaborg trues af lukkede butikker. Ringe, trods den centrale beliggenhed op ad både jernbane og motorvej, oplever flere unge, som flytter væk. Begge byer, inklusive oplandet og de mindre byer, udtyndes

Kommunalpolitik har i lang tid været præget af et tunnelsyn, som kommer efter år med de samme idéer. Der er stilstand i kommunerne, og det viser sig også i kontrasten til den strømning, der er i befolkningen. Den grønne omstilling.

Faaborg-Midtfyn Kommune er med i konkurrencen om at være ”Danmarks Vildeste Kommune”. Men hvor handles der? Hvad gøres der for, at vi er vildest?

Jeg ser dag ud og dag ind på den samme tomme græsmark, som jævnligt slås. Jeg kan se, at der skal handles, før at vi, som kommune, kan komme i mål med vores håb om en dag at være CO2-neutrale. Vores håb om at bidrage til omstillingen. Vores håb om at værne om naturen - og hinanden. Dertil har jeg ambitionerne.

Bæredygtighed

Forestil dig vilde marker beplantet med sommerfuglebuske. Rabatter ud til vejene, som ikke slås. Sommerfugle, bier og insekter, som trives i naturen.

Forestil dig et nærområde, som blomstrer af liv. Et lokalsamfund, som oplever et boost i erhvervslivet, og dermed skaber både penge, iværksætteri og tilflytterlyst.

Forestil dig busser, som kører til tiden, og med jævnlige mellemrum. En kommune, som er bundet sammen fra Kappendrup til Dyreborg af en menneskelig infrastruktur.

Forestil dig en kommunalbestyrelse, som tager hånd om de problemer, der forelægger. Undersøger løsningerne og beslutter sig for den bedste for fællesskabets ve og vel.

Det hedder Bæredygtighed. Mobilitet. Ansvarlighed.

Om mig

I min familie har vi altid været fikse med fingrene. Det er nemt for os at komme fra idé til løsning. Fra håb til handling. Så snart vi ser et problem ved vores hus, er vi i gang med at løse det med det samme.
Ud over at det har ledt til lappeløsninger og noget, som kunne være taget ud af Storm P., har det skabt en grundstemning hos os. En grundlæggende idé for verden.

Vi har lært på første hånd, hvordan at den, som har evnen, også har pligten. Den, der kan skifte lampen over komfuret, bør skifte lampen. Den, der kan male gavlen, bør male gavlen. Den, der kan skabe handling ud fra håb, bør.

Det er netop derfor, jeg stiller op til kommunalbestyrelsen. Jeg har håbet og evnen - og dermed pligten.

2021 - nu
Assistent ved landinspektørfirmaet Nørgaard på Torvet, Ringe