Mette Annelie Rasmussen

Medlem af borgerrepræsentationen, hovedbestyrelsesmedlem
Københavns Kommune
Mette Annelie Rasmussen

Forskerne siger, at vi har indtil 2030 til at forhindre de mest ekstreme klimaforandringer. Vi har altså utrolig travlt. I løbet af de 15 år jeg har arbejdet med klima, bæredygtig udvikling og international klimapolitik, har vi udviklet grønne teknologier, der kan hjælpe os med at omstille vores samfund og kommune og reducere vores CO2 udslip Men skal være grønnere at være Københavner og det mener jeg det skal, så kræver at vi gør op med vaner og tør tænke nyt. Og det gør jeg. Når jeg siger grøn betyder nu. Så er det NU!

Grøn omstilling, bæredygtighed på skoleskemaet og sikre skoleveje

Jeg arbejder for, at flere københavnere skifter bilen ud med cyklen. I fremtidens København skal det altid være hurtigere og nemmere at vælge cyklen til. Derfor vil jeg investere milliarder i udviklingen af cykelinfrastruktur. Vi skal omstille grønt. Det kræver at vi bliver bedre til at bruge og dele vores ressourcer, fra bilen til blusen.

Min ambition er at skabe sikre skoleveje, så børn i København kan cykle i skole. Den skole, de møder, skal have grønne rammer med et indeklima, hvor ren luft ikke er en mangelvare. Og grønne skemaer: bæredygtighed skal ind i alle fag. Den grønne skole har også flere fysiske læringsrum; fx skolehaver og en aktiv åben skole med fokus på psykisk og fysisk sundhed.

Tænk hvis vi kunne skabe en hovedstad, hvor der er plads til borgere, erhvervsliv og natur. Det kræver nytænkning, politisk vilje og opfindsomhed.

Mit mål er, at København skal være verdens grønneste og mest bæredygtige storby. Vi skal gentænke København og skabe bedre plads til det, der gør os lykkelige her i byen.
Det kræver, at vi tør sætte spørgsmålstegn ved det, der fylder lige nu.

• Lad os gøre op med idéen om, at København skal være pendlernes legeplads.
  • Lad os indføre vejafgifter og bedre forhold for deleøkonomi og grøn mobilitet.
  • Og lad os omdanne 1/3 af byens vejareal til cykelstier og grønne områder. Så kan de åndehuller, der ligger gemt under asfalten, igen spire frem.

Lad os arbejde for. at København bliver Europas grønne erhvervshovedstad.

København - men også Frankrig, USA, Zambia og Georgien

Jeg har været Københavner siden 1990, med et 10 år afbræk hvor jeg har studeret og arbejdet i hhv. Frankrig, USA, Zambia og Georgien for en række internationale organisationer. Jeg holder af verden, men vender altid hjem, for jeg har København i hjertet.

Bor i dag på Østerbro, er gift, har to børn. Min ynglings sang er 'Hvor du sætter din fod' der vidner om at vi alle sætter spor og er en del af noget større.

Elsker at cykle og er først for nylig begyndt at køre med cykelhjelm, efter et voldsomt fald. Så ser du mig i valgkampen ser jeg lidt anderledes ud end på valgplakaten og flyeren ;) men holdningerne er de samme og ambitionen om at det skal være grønnere at være københavner intakt.

ANDET

2014 -21 Borgerrepræsentant RV & Medlem af Teknik og Miljøudvalg
2018-2020 Gruppeformand, RV Kbh.
2018-2021 Medlem af Intern revision

Tillidsposter
Tidl. forperson for RV Int. Udvalg, & Næstforperson, HRV
Bestyrelsesmedlem, Flerparti-samarbejdet og FN forbundet

Arbejder for FN Miljøprograms klimasamarbejde med DTU i FN Byen.