Vær med: Bliv frivillig i valgkampen
Ældre udgaver

Drømmer du om at blive kampagneleder? Så læs med her

Valgkampssæsonen er så småt blevet skudt i gang med folkeafstemningen om forsvarsforbeholdet, og folketingsvalget kan være lige rundt om hjørnet. Men hvad fordrer den gode kampagne, og hvordan er man en god kampagneleder?

Marius Aggerholm og Laura Hansen fortæller her om de valgkampe, som de har været en del af. Marius var kampagneleder for Emil Moselund, som blev valgt til Københavns borgerrepræsentation i november, og Laura var kampagneleder for tidligere politisk leder Morten Østergaard i 2019. For begge har rollen som kampagneleder været meningsfuld og givende, så hvis du går og drømmer om at kaste dig ud i at lede en kampagne, guider vi her til, hvordan du kommer godt fra start.

"Visionen skal være større end den enkelte kandidat"

I Radikale Venstre er vi i gang med flere tiltag, der skal sikre gode resultater – både til folkeafstemningen og et kommende folketingsvalg. I marts måned kickstartede vi eksempelvis vores kampagneledernetværk. Formålet med netværket er at klæde kampagneaktive på til at føre valgkamp ved at tilbyde dem et forum for sparring, læring og socialt samvær.

Hvis du ønsker at høre mere om netværket, så læs mere her.

Marius Aggerholm på 21 er en del af netværket i kraft af sin nuværende rolle som kampagneleder for folketingsmedlem Martin Lidegaard. Udover at lave kampagnearbejde i sin fritid, læser Marius til dagligt statskundskab på Københavns Universitet og arbejder som Martin Lidegaards personlige assistent.

Hvad består den gode kampagne i?
Marius lægger prompte ud med at sige, at den gode kampagne starter i maven:

"Det er ikke hjernen, der får en ud af sengen og dele flyers ud en kold oktobermorgen. Det er mavefornemmelsen af at lave noget fedt og meningsfuldt."

Marius forklarer, at det kan være svært at føre kampagne ud fra en målsætning om udelukkende at vælge nogle ind. Som han selv siger "skal man arbejde for noget, som aldrig fejler – det fejler aldrig at snakke klimaet, integration og børn og unge op," og som han senere tilføjer: "Visionen skal være større end den enkelte kandidat".

Marius Aggerholm
1/0

Marius Aggerholm: "Man kan ikke forvente, at andre står på gaden, hvis man ikke selv står der."

Særligt tre ting er afgørende: tillid, fællesskab og en brændende platform

Laura Hansen arbejder til daglig som projektleder hos Banff People. Hun har tidligere været kampagneleder for Morten Østergaard og nævner tre konkrete ting, som i hendes øjne er afgørende for, at en kampagne lykkes. Hun lægger ud med at forklare, at noget af det mest drænende i kampagnearbejde er konflikter, hvorfor tillid er ekstremt vigtigt:

"Det vigtigste er, at der er tillid blandt de kandidater, der er i samme kreds. Jeg vil mene, at det er altafgørende, at kampagnelederne tager ansvaret på sig og hjælper med at mane de konflikter, der kunne opstå, til jorden".

En anden forudsættende faktor for at lykkes med en kampagne er i Lauras øjne, at kampagneleder og kandidat viser, at de værdsætter og er taknemmelige for kampagnegruppens arbejde. I tråd med det er Lauras erfaring også, at motivation og fællesskabet i kampagnegruppen har stor betydning. Som hun selv siger, er det altafgørende, at kandidaten og kampagnelederen er til stede med kampagnegruppen og går forrest og har gejst.

Det sure med det søde

Rollen som kampagneleder kan både være sjov og hård. For Marius var det særligt det relationelle, der gjorde det sjovt at være kampagneleder:

"Jeg var lige flyttet til København, blev ramt af kyssesyge og der kom corona-lockdown. Så det var mega sjovt at få ægte relationer under kampagnen. Vi festede, hyggede og lavede skraldeindsamlinger."

Men som Marius også forklarer, var bagsiden af det, at man skulle være "der" hver gang:

"Man kan ikke forvente, at andre står på gaden, hvis man ikke selv står der."

Laura husker også sin tid som kampagneleder som sjov, men beretter også om et stort ansvar, som kunne være svært at håndtere:

"Det hårdeste var, at jeg havde ansvaret for at tage stilling til mange spørgsmål, jeg overhovedet ikke havde kompetencerne til at svare på. Det kan sommetider koste dyrt, men for det meste går det heldigvis godt."

Hun nævner, at det kunne omfatte alt fra forhandling af priser på avisannoncer til vurdering af, hvilke slags stålwirer bannere skulle hænges op på.

Laura Hansen til valgfesten på Christiansborg i 2019

Meningsfulde øjeblikke: Fordobling af mandattal og sign-waving på Dronning Louises Bro

Selvom det kan være hårdt at føre valgkamp, har det for Marius og Laura været det hele værd. Når Laura kigger tilbage på sin tid som kampagneleder, er der særligt et øjeblik, der står klart i hendes hukommelse:

"På valgaftenen, hvor det er sikkert, at vi fordobler vores mandattal og får 16 mandater, og Morten stiller sig op på talerstolen. Der bryder jeg sammen i gråd af lykke. Dér gav hele kampen mening for mig."

For Marius kulminerede valgkampen en dag på Dronning Louises Bro:

"Det var enten dagen før eller på selve valgdagen, hvor vi stod 12 mennesker på Dronning Louises Bro og lavede sign-waving med en højtaler, der ikke spillede særligt højt. Folk cyklede forbi og smilede, andre stoppede op og sagde, at de stemte på Emil. Der stod frivillige rundt om os, som ikke kendte hinanden før, men som nu er venner. Da de stod og festede og hoppede op og ned med valgplakater vi selv havde designet, der kulminerede kampagnen, og jeg tænkte ’det kan sgu lykkes’."

Gode råd til kampagnelederen: gejst, frivillige og indsatser alle kan tage del i

Både Laura og Marius anbefaler andre at blive kampagneledere. Men som Laura pointerer, skal det ikke være for titlens skyld:

"Det er hårdt arbejde. Især hvis ens kandidat ikke bliver valgt ind. Men man lærer ufatteligt meget af det. Jeg bruger al den erfaring, jeg fik som kampagneleder i mit daglige arbejde."

Laura råder kommende kampagneledere til at huske den gode stemning:

"Husk på, at selvom kandidaterne er konkurrenter, så spiller de på samme hold. Individuelt har de hvert sit mål, men for alle andre er det vigtigste, at Radikale Venstre får et så godt valg som muligt."

Marius’ første råd handler om prioritering af ressourcer:

"Ingenting, man gør, skal være tilfældigt. Vi tog aldrig tilfældige steder hen og delte flyers ud".

Dernæst råder han kampagneledere til at tage de frivillige seriøst og identificere deres styrker og svagheder:

"Sørg for at de frivillige har det godt og laver meningsfulde ting. Jeg brugte lang tid på at lave planer for, hvad der skulle ske for hver enkelt frivillig hver gang. Det er godt at vide, hvad de frivillige er komfortable med. Det er for eksempel ikke alle, der er vilde med dørbank."

Hans sidste råd er at forventningsafstemme med sin kandidat:

"Aftal med din kandidat, hvem der har majoriteten af aktierne på hvilke områder. Det er kandidaten, der står for skud, hvis der er noget, der går galt, men de bliver også nødt til at have tillid til sin kampagneleder."

Et sidste men vigtigt råd fra Marius er at have styr på alt med Facebook:

"Sørg for at få Facebook ordnet! Facebook-siden og alt det tekniske skal være oppe at køre. Det tager meget tid. Det ville jeg gøre i morgen, hvis jeg var kampagneleder, så man bare kan trykke på knappen, når det går i gang."

Går du rundt med en kampagneleder i maven, og kunne du tænke dig at føre kampagne for en kandidat? Så læs mere om Radikale Venstres kampagneledernetværk og tilmeld dig HER. Som kampagneaktiv kan du på www.denradikaleskole.dk få adgang til flere god råd samt materiale og træningssessioner om alt fra plakater til mobilisering af frivillige. Oprettelseskoden er RVkampagne.