vild bi på lyserøde blomster
Ældre udgaver

Virksom­heden Beekind baner vej for vilde bier gen­nem part­ner­skaber

Klimapartnerskaber skal ifølge radikales nye grønne udspil have en afgørende rolle i den grønne omstilling. Det har den bivenlige virksomhed Beekind efterlevet. Deres forretningskoncept er at skabe flere områder for vilde bier gennem sponsorater og samarbejder.

Af Anna Buch Klausen

Dina Moos’ familie har været landmænd i fem generationer. Men allerede inden Dina skulle tage stilling til fremtiden for den sønderjyske slægtsgård, vidste hun, at hun måtte tænke nyt, hvis hun skulle forene landbruget med sine egne visioner for verden. Derfor startede hun Beekind.

Hvad der før har været traditionel landbrugsjord på Dina Moos’ slægtsgård ved Kruså, skal fremover gøres til et naturreservat for vilde bier. De vilde bier er nemlig afgørende for biodiversiteten. Derfor skal fire hektar jord beplantes efter principper for permakultur og skovhaver. Der skal være buske, frugttræer, urter, blomster og små naturlige huse, hvor bierne kan bosætte sig. Og hele herligheden skal sponsoreres af virksomheder, der køber Beekinds jordlodder:

”Det er virksomhederne, der skal vise en velvilje i forholdt til at skabe en mere bæredygtig fremtid. Når en virksomhed sponsorerer et jordlod hos Beekind, kan de bevise, at de er med til at nytænke og skabe en biodivers og grøn verden”, siger Dina Moos.

Beekind arbejder på at blive godkendt af de FN-støttede Principper for Ansvarlige Investeringer (UN PRI). Det vil betyde, at virksomheder med deres jordlodder kan sende et grønt signal til omverdenen.

Dina Moos, direktør i Beekind

Udover en grøn gevinst får sponsorerne også adgang til et Beekind-fællesskab, der tager udgangspunkt i den ro og balance, som naturen tilbyder. Beekind har allieret sig med eksperter i alt fra yoga og mindfulness til urteplantning og undervisning i permakulturhaver, som skal afholde events for Beekinds sponsorer. Desuden har Beekind indgået aftaler med virksomheder, der opkøber og genbruger gammelt produktionsudstyr. Det er nemlig også muligt at støtte Beekind ved at donere udtjent udstyr, som Beekind sælger videre til samarbejdspartnerne. Beekind er altså baseret på, at en lang række involverede samarbejder om den grønne dagsorden, og at både landbrug, undervisning, genbrug af materialer og endda mentalt velvære kan styrkes samlet, hvis man tør udfordre status quo og tænke nyt.

”Mine partnerskaber er vigtige for, at vi kan lære af hinanden og udvikle os i fællesskab. Vi har brug for, at inddrage så mange som muligt for at løfte i samlet flok”, siger Dina Moos og tilføjer, at hun har store drømme for fremtiden:

”Jeg håber, at det område, jeg sælger jordlodder til nu, kan være det første i en lang række af Beekind-reservater landet over. Og jeg håber, at vi kan lære en masse om nye landbrugsformer og dyrkning af afgrøder ved at eksperimentere i de naturreservater, vi opretter”, siger hun.

Læs mere om Beekind her