Radikalt, august 2019

Vi skal bruge vores position til at forhindre et våbenkapløb på Arktis

På toppen af verden ligger Grønland. Og den geografi er sammen med lettilgængelige mineraler årsag til en ulmende konflikt mellem verdens største magter. Midt i det hele står Danmark og rigsfællesskabet. Og ifølge Martin Lidegaard er vi måske den bedste aktør til at navigere stormagterne uden om et våbenkapløb.

Læs interviewet om Arktis

Ida Auken går viralt med Trumpvideo

"Mr. President – Greenland is not for sale. But Denmark has a much better deal for you!" Sådan lyder et tilbud fra Ida Auken til Trump, som nu er set fem millioner gange på Twitter.

Se videoen her

Fra Stjernebar til bjergtagende taler – her er din guide til landsmødet

Er du klar til landsmødet den 14.-15. september på Hotel Nyborg Strand? Ellers klæder organisationschef John Bo Northroup dig på her og svarer på stort og småt om årets højdepunkt i partiorganisationen.

Få landsmødeguiden

Tid til et grønt, klogt og kærligt systemskifte

"Det er klimaets tur. Det er børnenes tur. Og det er tid til for alvor at forandre Danmark. Vi er enormt ivrige efter at komme i gang." Sådan lød det fra Morten Østergaard på Radikale Venstres sommergruppemøde i Nyborg.

Læs mere om sommergruppemødet

Radikal Ungdom har fået ny feministisk formand

21-årige Lukas Lunøe vil kæmpe for et samfund, hvor man kan være den, man vil. For et samfund uden undertrykkende normer og strukturer. Han kalder sig for feminist, og det synes han også, flere mænd burde gøre. Nu vil han bruge tidens momentum til at gøre ungdomspartiet mere synligt i den offentlige debat.

Mød RU’s nye formand

Radikale vil give en milliard om året til folkeskolen

Folkeskolen skal have en saltvandsindsprøjtning, så der bliver råd til flere kollegaer på lærerværelserne landet over. Sådan lød meldingen fra Radikale Venstre i forbindelse med det årlige sommergruppemøde. Allerede ved dette års finanslov skal der findes en milliard ekstra om året til landets skoler. Det er nødvendigt for at sikre, at lærerne har tid nok til at skabe den kvalitet, de nogle steder savner i skolen i dag, mener skoleordfører Marianne Jelved.

Læs interviewet med Jelved

Når fællessang bliver sammenspist

Fællessang er en stor del af manges forståelse af Danmark. Derfor er det også altid forbundet med både stor opmærksomhed og mulig konflikt, når højskolesangbogen skal revideres. Det er det også denne gang, hvor Isam B’s sang om Ramadanen har skabt stor debat. Den radikale landsformand Svend Thorhauge mener, at sangen vil styrke fællesskabet i Danmark. For det er, når vi synger, spiser og snakker, at vi lærer hinanden at kende.

Læs Svend Thorhauges indlæg

Mød Deina - et af de mange nye radikale medlemmer

I løbet af valgåret har Radikale Venstre fået 1200 nye medlemmer. Deina Kellezi på 22 år er et af dem. Under valgkampen oplevede hun partiet som det eneste, der stod fuldstændig fast på dets værdier, som hun siger. Som nyt medlem glæder hun sig til et forum, hvor hun kan nørde politik. Det gælder ikke mindst digital dannelse, som hun gerne vil sætte på skoleskemaet.

Mød Deina Kellezi

Nepals unge kan og vil ændre verden

Radikalt engagement foregår ikke kun herhjemme. Det sidste år har vi samarbejdet med den nepalesiske flerpartiplatform JOMPOPS. Målet er at træne den unge generation af nepalesiske politikere til at spille en rolle i deres egne partier og demokrati – og lære af hinanden som partier på tværs af lande. I reportagen her kan du læse, hvordan det gik, da det radikale trekløver, Clara Halvorsen, Svend Thorhauge og Kathrine Olldag rejste til Nepal for at undervise i demokrati og lære af de unges oplevelser med det i Nepal.

Læs om Nepalprojektet

Månedens anbefaling: Argumenter imod kvinder

Som noget nyt vil vi hver måned bringe en anbefaling af noget, man kan se, læse eller spise. Denne måned anbefaler det nyvalgte folketingsmedlem Anne Sophie Callesen bogen ”Argumenter imod kvinder” af Birgitte Possing.

Læs anbefalingen

Organisationsnyt

Vil du være med i den radikale hovedbestyrelse eller måske i forretningsudvalget? Eller være med til at arbejde med europapolitiske spørgsmål? Og har du husket at tilmelde dig landsmødet og set de mange landsmødeværksteder? Der er også denne gang rige muligheder for aktiv radikal deltagelse.

Følg os på Facebook
Følg os på Twitter