Radikalt, februar 2018

Integration i Hanstholm

Mens statsministeren taler om bedre integration i Danmark, gør Brian noget ved det. Han har fulgt statsministerens opfordring og givet flygtninge chancen på sin virksomhed i Hanstholm. Men nu skal de flygtninge, han har fået i arbejde, smides ud. Hvorfor?

Se Mortens møde med Brian og Ibrahim

Danmarks yngste udvalgsformand

Hediye Temiz nåede knap at færdiggøre gymnasiet, før hun blev valgt til kommunalbestyrelsen som blot 19-årig for Radikale Venstre. I dag er hun formand for Kultur- og Fritidsudvalget i kommunen, hvilket gør hende til den yngste formand i hele landet.

"Min mor ville ikke have, jeg stillede op til kommunalvalget, fordi hun simpelthen var bange for, at jeg blev en skydeskive, fordi jeg har en anden etnisk baggrund, er ung og kvinde. Det kan næsten ikke blive værre. Men her stod jeg fast. Det er mit liv, og det er mig, der bestemmer. "

Læs interviewet

På hold med fremtiden

Radikale i hele landet førte kommunalvalgkamp med børn, unge og uddannelse i fokus. Med fremgangen til valget har de nyvalgte radikale byrødder arbejdet hårdt på at omsætte opbakningen til resultater. Hør, hvad to af dem har øverst på to do-listen, og se oversigten over radikale byrådsmedlemmer med plads i børn- og unge-udvalg i kommunerne.

Nye folk og opgaver i regionerne

Regionsvalget gik godt set med radikale briller. Her fortæller regionsrådsmedlem Karin Friis Bach om de opgaver og udfordringer, som de otte radikale regionsrådsmedlemmer står over for.

Læs Karins indlæg

Støt forslaget: Drop loft over uddannelse

Med Folketingets lancering af hjemmesiden borgerforslag.dk kan borgere nu stille forslag til behandling i Folketinget. Hvis forslaget kan samle opbakning fra 50.000 mennesker, ryger det til debat i Folketingssalen. Og danmarkshistoriens første borgerforslag er allerede godt på vej. Det er stillet af unge studerende og handler om en radikal mærkesag: Drop loftet over uddannelse!

Læs mere og støt forslaget her

Vejen til fremtiden er brolagt med uddannelse

Danmark skal satse MERE og ikke mindre på uddannelse. For uddannelse gør os til hele mennesker, giver os både indsigt og udsyn. Og så styrker det vores samfund: vores evne til at opfinde nye ting og gøre tingene smartere, end vi gør i dag. Uddannelse gør os kort sagt i stand til at udvikle nye svar på, hvad vi skal leve af, og hvordan vi skal leve sammen fremover.

Sådan lyder det fra FTF's formand Bente Sorgenfrey og Morten Østergaard, som danner fælles front mod regeringens massive besparelser på uddannelse.

Morten Helveg Petersen melder sig klar til EP '19

"Jeg er slet ikke færdig med det arbejde, jeg har gang i. Beklager, hvis det lyder som en frase. Men det er sådan, jeg har det. For jeg arbejder med nogle virkelig, virkelig vigtige områder, som kommer til at forme Europa i mange årtier frem; energi og klima, flygtninge og migration, sikkerhed og terror."

"Og så er det et vanvittig interessant tidspunkt i EU’s historie. Macron og Merkel, hvad sker der med Europa, og hvad betyder det for Danmark?"

Læs interviewet

Partierne ud af DRs bestyrelse

Vi lever i en tid, hvor fake news truer hele vores demokrati. Hvor forsøg på politisk styring af medierne ses igen og igen. Er det så ikke grotesk, at partier fra Christiansborg udpeger hvert sit bestyrelsesmedlem og på den måde har fangearme helt ind i midten af DR? Det gør DR til en partipolitisk kampplads.

Sådan lyder opsangen fra medieordfører Zenia Stampe, som kommer med en klar opfordring til sine kolleger på Christiansborg: Fingrene væk fra DRs bestyrelse!

Læs Zenias indlæg

Vær med til at udvikle radikal politik

Bobler du med gode ideer, nytænkende forslag og ønsker at sætte dit præg på radikal politik sammen med andre, der har det som dig? Så deltag i Radikale Venstres dialogfora, som spænder over en række områder fra uddannelse, værdipolitik og grøn omstilling til økonomi, Europa og socialpolitik.

Se muligheder og aktuelle aktiviteter her

Et Danmark uden affald

Danmark skal vise vejen for cirkulær økonomi, så vi kan genanvende ressourcer til gavn for både mennesker og miljø. Derfor har vi brug for en klar politisk målsætning om et Danmark uden affald og en national handlingsplan for indførslen af cirkulær økonomi.
Se udspil

En plastfri fremtid

Danske skove og kyster skal ikke flyde med plastik. Vi skal finde nye kloge måder at beskytte vores natur på. Danmark er førende indenfor grøn teknologi. Det skal vi også være når det kommer til genbrug af plastik.
Se udspil

Topmøde bag kulissen

World Economic Forums topmøde i Davos kan virke som en lukket fest. Mystisk, indspist og elitært på afstand. Får man et kig bag forhænget, er der mere til billedet end som så. Ida Auken har været til topmøde og inviterer her til et anderledes kig bag kulissen.

Kig med Ida bag kulissen

Skillelinjer til politisk topmøde

"Skillelinjen i integrationsdebatten står lige nu ved, om det er en succes eller et problem, når flygtninge kommer i arbejde. Jeg synes entydigt, det er en succes!" Sådan lød budskabet fra Morten Østergaard til årets første politisk topdebat med Kristian Thulesen-Dahl og Kristian Jensen.
Se hele debatten

Når ret skal være ret

Er retsstaten under pres? Det var temaet for årets radikale nytårsstævne, hvor en masse engagerede deltagere, eksperter, praktikere og politikere satte retsstaten under lup gennem oplæg, debat og politiske værksteder.
Se billeder og opdateringer fra stævnet
Følg os på Facebook
Følg os på Twitter