Radikalt, 27. marts 2020

Live med Morten Østergaard og Sofie Carsten Nielsen

I løbet af denne uge er Radikale Live blevet sendt hver dag på Facebook. Det har givet Morten Østergaard og Sofie Carsten Nielsen rig mulighed for at besvare spørgsmål om alt fra klima til coronavirus.

Få Morten og Sofies svar her

Ugens helte

Igen i denne uge har vi set flere eksempler på gode initiativer, der gør hverdagen bare lidt bedre, mens coronakrisen fortsat raser. Læs med, hør om et helt særligt initiativ i en andelsforening og mød helten bag. Måske kan du endda blive inspireret til, hvad du kan gøre for at styrke fællesskabet og de lokale erhvervsdrivende i dit kvarter.

Mød ugens helte her

Lad os finde sammen om en grøn genstartsplan for Danmark

"Mange er bekymrede. For helbred, job og fremtidsudsigter. Vi politikere har et kæmpe ansvar for at genskabe trygheden. Og sørge for, at sundhedskrise ikke bliver til økonomisk krise. Derfor foreslår vi radikale nu, at partierne på Christiansborg finder sammen om en grøn genstartsplan for Danmark. Så vi kommer ud på den anden side af krisen med en sund befolkning, et sundt samfund - og helst også en sundere planet."

Her er den hjælp til erhvervslivet, der skal styre os uden om en økonomisk krise

Efter år med økonomisk opsving kom truslen for danske virksomheder fra uventet kant. Den verdensomspændende coronaepidemi risikerer at kickstarte en økonomisk krise, hvis den trækker ud, og derfor blev alle Folketingets partier på rekordtid enige om en milliardstor hjælpepakke til erhvervslivet, forklarer erhvervsordfører Katrine Robsøe. Her er, hvad du skal vide om den massive politiske håndsrækning til dansk erhvervsliv.

Sofie Carsten Nielsen: Efteruddannelse til hjemsendte offentligt ansatte

"Når nu situationen er, som den er, så kan vi måske udnytte den til noget godt nogle steder? De private parter taget en række initiativer for at få så mange som muligt i efteruddannelse. Jeg håber de offentlige parter også vil tænke på det? Tænk hvis vi kan komme ud på den anden side lidt klogere? Der tænkes så mange kreative tanker rundt omkring lige nu. Findes på mange gode tilbud. Det må kunne bruges også til gavn for nogle af de offentligt ansatte."

Midt i det hele er vi blevet til én stor familiehøjskole i Danmark

Corona-krisen er hård. Men i krisen er der også håb, og det stærke danske fællesskab og civilsamfund viser sig i disse dage fra sin smukkeste side. Ildsjæle træder til, vi synger fællessang fra altanerne og til vores fjernsyn, og de sociale medier er rent faktisk blevet sociale. Det skriver landsformand Svend Thorhauge.

Læs indlægget

Mød virksomhederne, der har genopfundet sig selv med take-away og live-streaming

Efter det første tilfælde af coronavirus i Danmark har antallet af smittede taget fart. Det betyder, at regeringen har været nødt til at tage hårde men nødvendige midler i brug for at stoppe udbredelsen af virusset herhjemme. De nye tiltag rammer især mange mindre virksomheder, som kæmper med at overleve i krisetiden. Men måske kan alternative løsninger som take-away og live-streaming holde virksomhederne oven vande.

Mød virksomhederne her

EU skal male fanden på væggen

"Vi er nødt til at være helt ærlige overfor os selv: Corona kan true EU på sin eksistens. Italienernes tillid til unionen er i bund. Og fortællingen kan ligesom virussen sprede sig til kontinentet. Hvis ikke vi leverer politiske løsninger på de udfordringer, vi står overfor, risikerer vi, at Corona knækker EU."

Læs Karen Melchiors indlæg

Tidslinje: De vigtigste tiltag siden epidemien begyndte

Vi er nu i epidemiens tredje uge. For mange har det betydet et fysisk farvel til kollegaerne, færre kram og ingen besøg hos bedstemor. Det har også betydet en lang række tiltag, der forandrer Danmark, som vi kender det. Radikale Venstre har været med til at gennemføre mere lovgivning de seneste uger, end hvad der normalt gennemføres i en hel valgperiode. Vi sidder med hele vejen og bidrager til, at landet kommer gennem krisen på en måde, der går mindst muligt ud over vores økonomi og retssikkerhed. Her får du et overblik over de mest omfattende tiltag, siden coronaen ramte Danmark.

Se tidslinjen

Nyt fra organisationen

Endnu en uge i coronavirussens tegn har selvfølgelig også præget den radikale organisation. Der skal tages vigtige beslutninger omkring møder og arrangementer i den kommende tid, og der er lavet nye retningslinjer og anbefalinger til forårets radikale generalforsamlinger. Alt dette kan du læse mere om her.

Følg os på Facebook
Følg os på Twitter