Radikalt, november 2018

Børn skal være børn – også på Sjælsmark

En søndag aften var Morten Østergaard på besøg på Sjælsmark. En oplevelse som har sat spor hos ham. Især mødet med den lille pige Dua gjorde stort indtryk. Læs Morten Østergaards egen beskrivelse af besøget bag gitterporten og pigtrådshegnet.

Kom med på Sjælsmark Kaserne

Hvad siger børn til de voksnes regler?

Der er mange ting i dansk politik, som kan være svære at forstå. Men hvad tænker børn egentlig om de regler, som politikerne sætter for dem? Kan de se meningen med det hele? Er den der overhovedet? Og hvordan ville de selv lave reglerne? Radikalt har mødt tre børn, som her giver deres bud på, hvordan Danmark bør se ud ifølge dem.

Se videoen her

Hvordan er barndommen i en flygtningelejr?

Imens de voksne politikere skændes om, hvordan Europa skal håndtere flygtninge, vokser børn op i lejre rundt om i verden. En barndom som bestemt ikke er for sarte sjæle, ifølge Anne-Sophie Dybdal fra Red Barnet.

Læs om Anne-Sophies oplevelser

Özlem fortæller

"Mig og min storebror vil gerne dø nogle gange. Fordi Sjælsmark ikke er et godt sted." Sådan fortæller Özlem, som bor på Sjælsmark. Her beskriver hun med sine egne ord, hvordan det er at bo og vokse op på udrejsecentret.

Få Özlems synspunkt

Flensborg – et helle for udviste danske familier

Flere familier flytter lige nu fra Danmark til Flensborg. Det er danskere med udlandske ægtefæller og papbørn, som får afslag på ophold i Danmark. Og det er ofte til trods for, at de kan klare sig selv, at de er godt i gang med at lære dansk, og at de ønsker at integrere sig i Danmark. Morten Østergaard har mødt to af de familier, som har taget turen over den dansk-tyske grænse.

Se de to historier

Mints far: Jeg føler mig fremmed i mit eget land

Mange har set de hjerteskærende billeder af pigen Mint, da hun måtte forlade Danmark. Mints papfar Frank har nu været forbi Folketinget, men han er ikke optimistisk efter den oplevelse.

Se hvordan det gik, da Frank besøgte Folketinget

Vi skal bekæmpe ulighed

"Tænk hvis du ikke kan give dit barn en fremtid. Tænk at blive tvunget på flugt på grund af krig. Det er jo ikke for sjov, at folk tager børn med over havet i en gummibåd. Det er en konsekvens af politikeres beslutninger."

Sådan siger Generalsekretær for Mellemfolkeligt Samvirke, Tim Whyte, som du kan møde på Radikale Venstres nytårsstævne.

Læs interviewet med Tim Whyte

Der er forskel på børn

Børn af akademikere klarer sig bedre end børn af ufaglærte forældre. Forskellene gør sig gældende i alt fra fødselsvægt, tidlig sproglig udvikling, karakterer og uddannelse, til kriminalitet, indkomst og sundhed. Hvad skyldes det? Og kan vi ændre på det? Det har vi spurgt seniorforsker Rasmus Landersø fra Rockwool Fonden om.

Kom med i det politiske nørde-hjørne

Mød den russiske frihedskæmper

I foråret 2015 blev Zhanna Nemtsovas far, Boris Nemtsov, myrdet. Han stod i spidsen for oppositionen i Rusland og var erklæret kritiker af præsident Putin. Efter farens brutale død kæmper Zhanna nu for frihed og demokrati. Du kan møde hende og mange flere, når Radikale Venstre afholder konference om Menneskerettigheder på Christiansborg.

Vær med!

Vær med til at fejre menneskerettighedernes 70-års dag. Kom til nytårsstævne og vær med til at diskutere Danmarks plads i verden. Bliv frivillig for Radikale Venstre i Nepal. Eller se, hvem der blev valgt på lørdagens hovedbestyrelsesmøde.

Mulighederne er mange
Følg os på Facebook