Radikalt, september 2019

Føljeton: Klimalovens vej fra spirende folkekrav til forpligtende aftale

Kapitel 1: Kom med i kulissen, når Radikalt går bag om klimalovens fødsel og fortæller om tilblivelsen fra folkekrav til færdig lov. Første kapitel ser tilbage på det forgangne år, hvor titusinder af danskere, en klimaverdensstjerne og selv industrien har krævet handling fra danske politikere. Næste gang fortæller Ida Auken, hvordan forhandlingerne om dette årtis vigtigste lov forløber.

Følg klimalovens vej

Se Morten Østergaards landsmødetale

"Der er kun én ting at gøre, hvis vi skal have tilliden til hinanden og troen på fremtiden tilbage. Og det er dét, vi nu i dag sætter os for: At gøre håb til handling. Nu skal Danmark skal være grønt, frit og stærkt."

Se eller gense landsmødetalen

Vestager: Digital strategi skal bygge på vores demokratiske værdier

For Margrethe Vestager handler den nye post, som kommissær for det digitale område, ikke om teknologi. Derimod handler det om, hvad det er for et samfund, vi gerne vil have. Spørgsmålet er vigtigt, for den teknologiske revolution forandrer alt: Vores venskaber, vores familieliv og vores demokrati. Som næstformand i kommissionen med ansvar for både det digitale område og for konkurrenceområdet er hun den højest placerede dansker i EU nogensinde.

Læs interviewet med Vestager

Fra håb til virkelighed: Velkommen til de nye statsborgere

Den 8. september var Statsborgerskabsdag – en dag, hvor Christiansborg inviterer de nye danske statsborgere indenfor. Det radikale gruppeværelse er populært på denne søndag, hvor forventningsfulde nye statsborgere strømmer til og bliver mødt med lykønskninger og krammere fra de radikale politikere på en dag, hvor smilene er ekstra store.

Mød de nye statsborgere

Efter hårde forhandlinger: Flere penge til fattige børnefamilier

Der var smil og high fives, da Samira Nawa og Sofie Carsten Nielsen forlod Beskæftigelsesministeriet tirsdag den 3. september. For her havde de netop præsenteret det første konkrete bevis på, at vi har fået en ny retning for dansk politik: Aftalen om at fattige familier får et midlertidigt tilskud.

Kom bag om aftalen

Ingen børn skal leve i fattigdom

Khadro er alenemor til tre børn, og sammen lever de af den integrationsydelse, hun får. Familien har fra første parket oplevet, hvordan det er, når børn betaler for de voksnes symbolpolitik. Med den nye håndsrækning til fattige børnefamilier oplever Khadro, at hun nu kan give sine børn et bedre liv.

Mød Khadro på integrationsydelse

Hvad var egentlig højdepunktet til årets landsmøde?

Traditionen tro blev årets landsmøde afholdt på Hotel Nyborg Strand med rekordmange deltagere. Landsmødet var på mange måder en festlig weekend med mange højdepunkter. Særligt blev de seneste valgsejre fejret, men der blev også kigget fremad under sloganet ”Fra håb til handling”.

Se videoen

Kom med til Kørestolsrugby

Den 5. september fejrede Radikale Venstre flagdag til ære for Danmarks udsendte i international tjeneste. I den anledning havde Morten Østergaard samlet kolleger fra Christiansborg til en omgang kørestolsrugby, hvor en række fysisk og psykisk skadede veteraner fra DIF Soldaterprojekt samt en gruppe sårede politifolk fra organisationen The Thin Blue Line blev udfordret af to hold (et rød og et blåt) fra Folketinget.

Se hvordan det gik

Navne og begivenheder

Der er valgt ny formand for dialogforum for Europapolitik og nye folk i forretningsudvalget. Og sæt allerede nu kryds i kalenderen til den 9. og 10. november, hvor der både er efterårsmøde med politiske værksteder og efterfølgende kampagnetræf.

Følg os på Facebook
Følg os på Twitter