Radikalt, oktober 2018

En ny fremtid kræver vilje

Hvad får folk til at troppe op på Nyborg Strand en skøn weekend, som kunne være brugt på så meget andet? Det er den politiske vilje. Der, hvor man ved, at det gør en forskel at blande sig, at være aktiv og at påvirke.

Se, hvordan det gik til årets radikale landsmøde

Med vilje til forlig

Politik kræver vilje. Det ved de fleste. Men man glemmer nogle gange, at det i den grad også kræver vilje at gå på kompromis for at få gennemført sine vigtigste mærkesager i forhandlingerne. Sofie Carsten Nielsen tager dig her med bag de lukkede døre til et af de mange forlig, som Radikale Venstre er en del af.

Fik Sofie sin vilje?

Bestemmer vi selv, hvem vi stemmer på?

De fleste vil sige, at de har deres egen frie vilje til at bestemme, hvem de stemmer på. Men måske er den ikke så fri, som vi tror. Ph.D. Lasse Laustsen har kigget på, om der er nogle ting, som kan påvirke os til at stemme, som vi gør.

Er det med vilje, du er radikal?

Demokrati kræver vilje

Der er meget på spil, når et nyt og ungt demokrati skal til at finde sine fødder og ben at så på. Det kræver vilje at få gennemført ordentlige demokratiske processer. Og så kræver det inspiration og hjælp. Sådan ser Nepal i hvert fald på det. Radikale Venstre var med, da landet for første gang afholdt deres Folkemøde efter inspiration fra den danske udgave på Bornholm.

Se mere fra folkemødet i Kathmandu

Hvad er vilje for dig?

Vilje kan forstås og tolkes på mange måder. Nogen bruger viljen som drivkraft, andre ser den som et middel til at overskride grænser. Læs her, hvordan tre forskellige folketingskandidater ser på og bruger viljen.

Månedens facebookbrøl

Andreas Steenberg har i længere tid besøgt og talt med familier, som rammes af det, som han mener er urimelige udvisninger af familiemedlemmer.

Sidst har han talt med Ari, der er dansk statsborger, og hans kone, Iara, der er brasilianer. De har kendt hinanden i 18 år, blev gift i Hørsholm i 2012 og har to børn sammen.
Sidste år vendte familien hjem til Danmark efter et ophold i Brasilien. Ari var arbejdsløs og begik sit livs fejltagelse, da han modtog kontanthjælp i fem uger - i alt 9300 kroner. Det betyder nu, at hans kone ikke kan få lov til at blive i Danmark.

Hør deres historie og vær med i debatten

Vær med!

Vil du være med til at drøfte og udvikle politik med de radikale folketingsmedlemmer og engagerede radikale fra hele landet? Så kom med til efterårsmødet, hvor der er tre spændende politiske værksteder på tapetet. Eller er du interesseret i, hvem der blev valgt til hovedbestyrelsen, forretningsudvalget og Dialogforum for Europapolitik?

Så læs med her
Følg os på Facebook