Radikalt, februar 2019

Klimapåmindelsen råber politikerne op

Torsdag efter torsdag, i sne slud og regn, tropper klimaaktivister fra flere organisationer op foran Christiansborg til den ugentlige klimapåmindelse. De inviterer alle til at være med frem til det kommende folketingsvalg for at minde lovgivere og ministre om, at vi skal handle nu. Og ud af regnen er der vokset et fællesskab med kaffe, sang og nye bekendtskaber.

Kom med til klima-demo

Vilje til aftaler: Stikker det i dit klimahjerte, når du tager din kaffe to-go?

En ny plastikaftale tager første skridt mod et opgør med vores brug-og-smid-væk kultur, når det kommer til det olieholdige materiale, som udgør et af verdens største forureningsproblemer. Radikales miljøordfører Ida Auken blev ved forhandlingsbordet og fik radikale forslag med på listen af initiativer.

Læs om den nye plastaftale

En fremtid uden klimamigranter kræver en indsats

Kan man plante sig ud af en migrantkrise? Meget tyder på det, men det kræver en frugtbar jord. Flere steder i Afrika udtørrer klimaforandringerne jorden, og hvis ikke vi handler nu, kan det få store konsekvenser. Bliv klogere på, hvordan klimaet kan skabe migration og på, hvad vi kan gøre ved det.

Mød manden, der på 13 dage engagerede 50.000 danskere i klimaet

Klimaet kræver handling nu, men politikerne halter bagud i forhold til befolkningen, mener manden bag borgerforslaget om en dansk klimalov. På under to uger fik han underskrifter nok til at bære forslaget ind i Folketinget. Til de klimafrustrerede borgere siger han: Engagér jer, så vi kan presse politikerne.

Mød manden bag borgeropråbet

Her er din klimaordbog, der forklarer alt

Hvad fylder et ton CO2 egentlig. Hvad var det nu lige de aftalte i Paris? Hvad betyder det, når Radikale Venstre ønsker at reducere CO2-udslippet med 15 mio. ton? Læs denne magenta klimaguide, og bliv klogere på udfordringerne for klimaet.

Bliv klogere på klimaet

Klimakogebogen

Alle taler om det, og restauranterne har kastet det på kortene. Grøntsagslasagne, selleribøffer og kikærte-frikadeller. Mad uden kød er det nye palæo. Og så er det godt for klimaet. Vi har fundet de bedste opskrifter frem fra bønnegryden.

Få opskrifterne

For os unge er klimaet en frihedskamp

Denne måneds debatindlæg er skrevet af Magnus Sæbye, der går i 1. g på Handelsgymnasiet Niels Brock. Her skriver han om, at hans generation af unge ikke længere vil se til, at vi ødsler med deres fremtid på kloden.

Læs debatindlægget

Vær med i foråret

Bliv klogere på det frivillige foreningsarbejde, når vi holder forårstræf for ildsjæle i Nyborg. Du kan også komme med i styregruppen til Dialogforum for uddannelse og forskning og være med til at udvikle radikal politik. Og så er det sidste chance for at komme til debatmøde om EU og klimaet - sidste debatarrangement er i Aalborg den 6. marts.

Læs mere om de aktuelle muligheder
Følg os på Facebook
Følg os på Twitter