Radikalt, februar 2020

Hvem skal udfordre Trump?
Kom med og oplev det amerikanske præsidentvalg

Hvert fjerde år siger vi, at det her er det vigtigste præsidentvalg nogensinde. Men denne her gang er det rigtigt. Sådan lyder dommen fra USA-ekspert Niels Bjerre-Poulsen, som tager os med over Atlanten og zoomer ind på den amerikanske valgkamp. Du kan også opleve det amerikanske valg på egen hånd, når Internationalt Udvalg arrangerer en studierejse til USA.

Kom med til USA

Vincent Hendricks: Digital dannelse handler om at sikre demokratiet

Betingelserne for den offentlige samtale har ændret grundlæggende karakter. Det har den blandt andet på grund af den øgede mængde af information, der er er kommet med internettet og sociale medier. Det mener professor i filosofi Vincent Hendricks, der gæstede det radikale nytårsstævne. Ifølge ham betyder mere information ikke, at vi er blevet mere oplyste, men at vi er blevet mere polariserede og mindre fælles oplyst.

Læs interviewet

Hvad er den største udfordring lige nu? Det giver Morten Østergaard svar på her

Vi vil kæmpe for at gøre 2020’erne til årtiet, hvor vi vinder over klimaforandringerne. Det skal gøres ved at gøre sort forbrug dyrere og grønt billigere. Vi foreslår en omlægning af skatten, så det bliver billigere at leve grønt og dyrere at leve sort. Det gælder, når vi transporterer os, når vi køber ind og i samfundet generelt. For både vismændene og de grønne organisationer siger det: Den skarpeste kniv, vi har i klimaskuffen, er at beskatte CO2 og gentænke vores skatter. Vi skal genanvende det gode gamle miljø-princip om, at forureneren betaler. Jo mere du forurener klimaet, jo mere skal du fremover betale. Sund, grøn fornuft. Og en rigtig løsning på et virkeligt problem.

Se højdepunkterne fra partilederdebatten på nytårsstævnet
Du kan også se hele partilederdebatten fra årets nytårsstævne her.

Folkeskoleelever erobrer Folketinget og deler det, de har på hjerte

Visioner, håb og 36 forslag. Det havde folkeskoleelever fra 8. og 9. klasser fra hele landet taget med sig, da de fyldte Folketingssalen på Christiansborg. Ministre var mødt op for at svare på elevernes mange spørgsmål, hvor undervisning, integration og miljø stod højt på dagsordenen.

Læs mere om ungdomsparlamentet

Formanden for danske skoleelever guider til en bedre skoledag

Trivsel begynder i maven. Om morgenen, inden man står op. Men det kan være svært at glæde sig, når man ikke kan koncentrere sig, fordi man skal sidde stille hele dagen - eller fordi man skal holde sig på grund af klamme toiletter. Sådan siger formanden for Danske Skoleelever, Thea Enevoldsen, der er 16 år og repræsenterer 450.000 skoleelever landet over.

Få Theas fem trin til en bedre skoledag

Flere penge til folkeskolen vil give elever mere opmærksomhed og lærere mere tryghed

Det er ikke kun Radikale Venstre, der mener, at folkeskolen skal have et løft. Også psykolog og tidligere lærer Rasmus Alenkær synes, at der mangler hænder blandt lærer og pædagoger. Han er derfor begejstret over, at Radikale Venstre med finansloven gav folkeskolen et ressourceløft på 1. mia. kroner årligt. Han ser nemlig, at børn begynder at forlade undervisningen og løbe ud på gangen eller gemme sig - et fænomen, han kalder for "løberi".

Nyt fra Europa-Parlamentet

Hver måned bringer vi nyt fra de to radikale medlemmer af Europa-Parlamentet: Morten Helveg Pedersen og Karen Melchior. Her fortæller de om deres arbejde og de aktuelle udfordringer, som det europæiske samarbejde står overfor, og som de arbejder på at løse. Denne måned handler det om retsstatens hårde vilkår i Polen og Ungarn og om, at vi skal sikre, at det parlamentariske arbejde bliver lettere at følge og forstå.

Årets første Tal Med-dag: Hvad gør din by god?

Lørdag den 18. januar gik radikale kandidater og frivillige på gaden for at tale med borgerne om det bedste ved deres by. Det var samtidigt startskuddet på kampagnen for kommunalvalget i 2021. Her får du et indblik i nogle af de gode samtaler på dagen. Næste gang vi går ud er lørdag den 7. marts.

Hvad er dit ønske for 2020?

Hvad er dit nytårsønske? Vi spurgte nogle af deltagerne på vores Nytårsstævne - se deres bud her og kom meget gerne med dine ønsker for 2020.

Se med

Navne og begivenheder

Vær med til at skrive Radikale Venstres nye principprogram, se billeder fra årets første Tal Med-dag, eller læs mere om, hvem der blev valgt ved januars møde i Hovedbestyrelsen.

Følg os på Facebook
Følg os på Twitter