Radikalt, juni 2019

Ti radikale sejre:
En ny retning for Danmark

Radikale Venstre gik til valg på at bringe Danmark fremad. Med rigtige løsninger på de virkelige problemer og mod et grønnere, friere og stærkere Danmark. Efter 20 intensive forhandlingsdage fandt Radikale Venstre, SF, Enhedslisten og Socialdemokratiet tirsdag aften sammen om en aftale, som er første kapitel i et grønt, klogt og kærligt systemskifte.

Læs mere om aftalen

Intet kan hamle op med et parti, der står sammen

"Nu begynder det første kapitel i en ny retning for Danmark. Det er ikke gjort med hverken et valg eller en regeringsforhandling. Vi kommer til at skulle stå fast på forandring i mange år frem. Tak til alle medlemmer – nye som gamle for at være med i det store og lange træk for en ny retning. Der er så meget, der skal gøres. Vi er kun lige begyndt – og der er altid plads til én til."

Læs landsformand Svend Thorhauges indlæg

Mød Radikale Venstres nye folketingsgruppe

Ved valget den 5. juni gik Radikale Venstre mest frem af alle partier og fordoblede mandattallet fra otte til 16. Her kan du møde alle otte nyvalgte folketingsmedlemmer.

JENS ROHDE
Efter 10 år i Europa-Parlamentet, er Jens Rohde tilbage i Folketinget. Denne gang for Radikale Venstre, der har valgt ham til at sidde i Folketingets Præsidium, der er den øverste ledelse af Folketinget.
SAMIRA NAWA
Samira Nawa kæmper for et Danmark, der kan rumme alle borgere uanset etnicitet, religion og seksuel orientering. Hun tror på, vi skal blande os noget mere med hinanden, for det skaber medborgerskab og gavner økonomien.
STINUS LINDGREEN
Stinus Lindgreen har forsket i klimaforandringer og mener, der er brug for en større viden, når vi træffer beslutninger om klimaet. Nu er han valgt og vil bruge sin viden til "ikke bare at sige noget godt men også at gøre godt."
KATHRINE OLLDAG
Kathrine Olldag er opvokset langt væk fra alting, og hun vil kæmpe for, at vi også udvikler det Danmark, der ligger uden for de store byer. "Vi har alt mulig potentiale til at blive et parti, der i højere grad tager hånd om den regionale udvikling."
KRISTIAN HEGAARD
Kristian Hegaards største politiske forbillede er Pippi Langstrømpe. For på trods af hendes størrelse forsvarer hun altid de små mod de store. Det er også den tilgang, han vil bruge, når han fremover tager på arbejde i Folketinget.
KATRINE ROBSØE
Katrine Robsøes første politiske kamp handlede om lukkede busruter til gymnasiet, så vennerne ikke kunne komme i skole. Nu er hun valgt til Folketinget for første gang, hvor hun fortsat vil kæmpe for uddannelsespolitikken.
RASMUS HELVEG PETERSEN
Rasmus Helveg Petersen er tilbage i Folketinget. Han er især glad, fordi Radikale Venstre igen får en folkevalgt på Fyn. Nu vil han kæmpe for, at socialpolitikken kommer tilbage på dagsordenen.
ANNE SOPHIE CALLESEN
Anne Sophies søn var blot tre måneder, da højrefløjen gik frem ved valget i 2015. Og hun følte, at hun måtte gøre noget. Nu glæder hun sig til at kæmpe for et samfund, hvor vi tager hånd om hinanden og behandler hinanden med respekt.

Valgkamp med Radikal Ungdom

Katrine Kildgaard og Caroline Breinholt fortæller om deres bedste oplevelser fra valgkampen med Radikal Ungdom i København. Det var en valgkamp, hvor de dansede for Europa, heppede på Morten Østergaard, fyldte ladcyklen og gik fra dør til dør for at tale med vælgerne. Men det var også en valgkamp, der bød på fest og fællesskab fra morgen til aften.

Øjeblikke fra valgkampen

Folkemødetale: Et grønt, klogt og kærligt systemskifte

"Vi står på tærsklen til et nyt årti. 2020’erne. Og nu siger jeg igen: kom med! Så tager vi hul på tillidens årti. Der, hvor vi igen møder hinanden med fremstrakt hånd i stedet for knyttet næve. Hvor tilliden til hinanden, til fællesskabet og til fremtiden igen blomstrer. Kom med fremad mod et grønnere, friere og stærkere Danmark. Tør vi, kan vi."

Læs og hør hele Morten Østergaards folkemødetale

Danmarks seneste EU-kommissær hed Vestager. Det gør den næste også

Margrethe Vestager skal igen skal repræsentere Danmark i kampen for et grønnere, friere og stærkere Europa.
”Hun personificerer om nogen kampen for fælles løsninger i en ofte kaotisk verden, hvor klimaforandringer, flygtningekriser og multinationale selskaber kræver modspil. Det er en stor dag for Danmark og Europa”, siger Morten Østergaard.

Nu skal vi fremad. Kender du en, der skal med?

Tusind tak til alle jer medlemmer. Vi har tændt et håb sammen. Flere end vi turde drømme om, har vist os tillid ved folketingsvalget. Kampen er først lige begyndt, og jo flere vi er, desto stærkere står vi sammen. Kender du en, der skal være med til at tage de næste skridt fremad mod et grønnere, friere og stærkere Danmark, så fortæl dem om muligheden for at blive medlem af Radikale Venstre.

Bliv medlem for 200 kroner

Kom med tilbage til valgnatten

Grundlovsdag holdt Danmark folketingsvalg. Og Radikale Venstre gik mest frem af alle partier. Der blev jublet, klappet og danset natten lang. Ikke mindst da Morten og Sofie blev sunget ind i fest-teltet af Radikal Ungdom.

Se de bedste øjeblikke fra valgnatten

Kom med til landsmøde 2019

Gør dig klar til årets politiske højdepunkt, det radikale landsmøde, der i år holdes i weekenden 14.-15. september på Nyborg Strand. Vi samles fra hele landet til to dages engageret politisk debat og festligholdelse af det radikale fællesskab, og du kan sætte dit politiske aftryk, hvad enten det er som inspireret tilhører i salen, som aktiv på talerstolen eller i gruppesamtaler ved de politiske værksteder.

Tilmeld dig her

Nyt fra organisationen

Der er nye styregrupper i dialogforum for sundhedspolitik samt erhvervs- og vækstpolitik, flerparti-samarbejdet har fået ny formand, og så er det tid til årets landsmøderesolutioner. Har du radikal politik på hjerte, som du vil gerne gøre til virkelighed, så læs hvordan du gør her.

Følg os på Facebook
Følg os på Twitter