Radikalt, marts 2019

"Vi kan ikke blive ved med at tage et frit Europa for givet"

Morten Helveg Petersen frygter for Europas fremtid. Han oplever, at demokratiet i Europa er under angreb: Indefra og udefra. Derfor mener den radikale spidskandidat til Europa-Parlamentet, at vi skal være langt mere kontante, når EU-medlemmer som Polen og Ungarn bryder med basale menneskerettigheder.

Læs interviewet med Morten Helveg Petersen

Kom med til protestaktion mod Lindholm

Lørdag svømmer Morten Østergaard fra symbol-øen Lindholm til byen Kalvehave for at vise, at vi er nogen, der tør svømme mod strømmen af uduelig symbolpolitik. Du kan både følge den 3,7 kilometerlange svømmetur live på Facebook fra kl. 13.00 eller komme med til protesten i Kalvehave fra kl. 14.00.

Få et smugkig fra Mortens svømmetræning

Morten Østergaard og YouTuberen Julia Sofia møder unge i Europa

Morten Østergaard og YouTuberen Julia Sofia har været rundt i Europa for at besøge modige mennesker, der bekæmper nogle af de problemstillinger, der bekymrer Europas unge allermest.

Se videoen

Vilje til aftaler: Fem radikale sejre i EU over fem år

Søndag den 26. maj skal vi til valg til Europa-Parlamentet. I den anledning ser vi tilbage på de seneste fem års arbejde i EU og fremhæver fem radikale aftryk på EU-politikken i denne periode.

Find de radikale aftryk

Lad os sige ja til Europa

Brexit har gjort det tydeligt, at det virkelig er Europa eller kaos, vi har at vælge imellem. Morten Østergaard, Morten Helveg Petersen og Margrethe Vestager mødtes i denne måned i Bruxelles for at tale om Storbritannien og Europa. For uden et nyt lederskab kan Danmark, før end vi aner det, ende i det samme kaos, som Storbritannien står i.

Se videoen

Debat: Danmark og EU skal gå forrest i kampen mod kvindehandel

Den 8. marts var det kvindernes internationale kampdag. Alligevel er der få, der taler om den måske vigtigste kamp: kvindehandel. Det handler om liv og død. Hvert år udsættes tusindvis af piger og kvinder i Europa for tvangsprostitution. Læs debatindlægget, hvor EP-kandidat David Munis Zepernick argumenterer for, at bekæmpelsen af kvindehandel bør være en topprioritet for Danmark i EU.

Læs debatindlægget

Morten Østergaard: Vi har ikke tid til tomme ord

Afgifter på flytrafik, en million elbiler på vejene, mange flere huse i træ, færre dyrkede marker og mere skov og vild natur. Det er alt sammen initiativer i Radikale Venstres nye grønne plan, som kan sikre en reduktion i udledningen af CO2 på 60 procent i 2030.

Læs interviewet med Morten Østergaard

Mød Louise - for uden folk som hende, var vi her ikke

Det er frivillige kræfter som Louise Rønde Andersen, der får den radikale sag til at rulle ud lokalt. Hun stiller op som formand for Skive kommuneforening, hvor hun vil arbejde for at få det bedste frem hos medlemmerne. Vi mødte hende til foreningstræffet i marts: En weekend, hvor vi sætter fokus på lokalforeningernes udvikling. Men hvorfor overhovedet bruge sin fritid på politik? For Louise Rønde Andersen handler det om at skabe liv lokalt, og så kan hun ikke lade være.

Nyt fra udvalgene

Ny formand i Dialogforum for uddannelse og forskning. Snarligt valg til Dialogforum for Sundhed og Dialogforum for erhvervs- og vækstpolitik. Og så kan du komme helt tæt på arbejdet med årets landsmøderesolutioner ved at stille op til resolutionsudvalget.

Følg os på Facebook
Følg os på Twitter