Radikalt, oktober 2019

Fra håb til handling: Finanslov 2020

Grøn betyder nu. Tiden skal ikke gå med snak. Håb skal gøres til håndgribelig forandring: Mindre CO2-udledning, mere natur, renere luft, mere genbrug. Øget trivsel blandt børn og unge og færre i fattigdom. Disse og flere helt konkrete mål har vi sat, og vi vil i gang med det samme. Derfor fremlægger vi et ambitiøst udspil til finansloven 2020, som tager fat, så det kan mærkes.

Læs det radikale finanlovsforslag her

Fingrene væk fra kommunernes selvstyre

Der er markante forskelle på tværs af landets kommuner - fra antallet af pædagoger i dagtilbud til behandlingen af demente. Nogle kommuner spejder langt efter egentligt selvstyre i en uendelig forvaltning af besparelser. Sådan lyder det fra Radikale Venstres kommunalordfører, som her forklarer behovet for en udligningsreform.

Læs interviewet

Er kommunalpolitik kun for midaldrende mænd og kvinder?

Christopher Røhl Andersen er 28 år og medlem af Borgerrepræsentationen i København. Her svarer han på fem fordomme om kommunalpolitik, og så forklarer han, hvorfor kommunalpolitik er alt andet end leverpostejsfarvet.

Se videoen

Formanden for danske skoleelever guider til en bedre skoledag

Trivsel begynder i maven. Om morgenen, inden man står op. Trivsel er, når man glæder sig til at tale med Malthe eller lave matematik med Mathilde. Men det kan være svært at glæde sig, når man ikke kan koncentrere sig, fordi man skal sidde stille hele dagen - eller fordi man skal holde sig på grund af klamme toiletter. Sådan siger formanden for Danske Skoleelever, Thea Enevoldsen, der er 16 år og repræsenterer 450.000 elever landet over. I skolen er det langt fra alle, der trives. Mange føler sig pressede, og langt fra alle trives med at være fasttømret til en skolebænk dagen lang.

Få Theas fem trin til en bedre skoledag

I Odense får unge hjælp til det, der gør ondt i livet

Stress, angst og depression er hverdag for mange unge i Danmark. En undersøgelse af VIVE fra 2018 viser, at stadig flere unge oplever psykisk mistrivsel. Problemerne begynder typisk at melde sig i teenageårene og rammer særligt pigerne – og risikerer at udvikle sig til alvorlige psykiske problemer senere i livet. Efter radikalt initiativ har Odense Kommune de sidste to år tilbudt gratis psykologhjælp til byens unge, og lige siden man iværksatte initiativet i 2017 har mere end 2.200 unge henvendt sig.

Læs interviewet med Odenses radikale rådkvinde for børn og unge

Grønne, radikale løsninger i billeder

Overalt i Danmark finder man eksempler på, at globale problemer løses lokalt - og ofte sker det med en radikal ved roret: I Ringsted har de klimasikret torvet, så det kan klare et mere ekstremt vejr, i Odense har de startet en festival om bæredygtighed, og i Rebild kommune vil man leve op til FN’s verdensmål.

Se de grønne løsninger

Gør verdensmål til hverdagsmål

Eva Mejnertz er radikalt byrådsmedlem i Aarhus Kommune. Her har hun sat sig for at bringe verdensmålene ind i kommunalpolitik, for ifølge Eva Mejnertz er målene et oplagt redskab for radikale politikere. Verdensmålene rummer meget af den radikale politik, og så fungerer de som en løftestang, når det handler om at få byrådskollegaerne med på vognen.

Læs interviewet

Bliv frivillig på Radikale Venstres projekt i Nepal

Synes du udviklingspolitik og demokratiudviklinger er spændende? Har du lyst til at vise vores nepalesiske samarbejdspartnere Danmark og Radikale Venstre? Har du tid og lyst til at være en del af et internationalt projektsamarbejde i Nepal? Så er det måske dig, vi søger.

Læs om projektet

Vær med, der sker så meget lige nu!

Lørdag den 9. november er der politiske værksteder, åbne møder og politisk pingpong på det traditionsrige efterårsmøde, skarpt efterfuldt af det årlige kampagnetræf, som varer til søndag eftermiddag. Efterårsturneen med Morten Østergaard og Svend Thorhauge er skudt igang, og når du læser dette, har der været møder i både Sorø og København. På det kommende hovedbestyrelsesmøde skal der vælges styregrupper til to dialogfora og nedsættes en skrivegruppe, som skal skrive nyt bæredygtighedsprogram. Og så er årets Lannung-konference lige om hjørnet.

Læs mere om mulighederne
Følg os på Facebook