Radikalt, september 2018

Fremtiden bygger på mod

Vi har givet en garanti til danskerne. Radikale Venstre vil ikke støtte en regering, der baserer sig på Dansk Folkepartis politik.
Men hvad vil vi egentlig udover det?
Til landsmødet udkommer "Fremad" - et radikalt bud på en ny retning for Danmark.

Få Morten Østergaards syn på vejen fremad

Sommerens helte opfordrer til mod

Med mod kan man ændre verden. Det har to danskere vist, da de valgte at sætte sig selv og deres liv på spil for at redde andre. Hør de fantastiske historier her.

Ivan Karadzic var en af de frivillige dykkere, der var med til at redde 13 fodboldspillere ud af en grotte i Thailand. Undervejs omkom en af de andre dykkere, men det bestyrkede ham kun i, at han måtte gennemføre. For kollegaens død skulle ikke være forgæves.
Noura Al-Ameri valgte at tage til Sverige for at hjælpe med at bekæmpe de voldsomme skovbrande i sommer. For som hun selv siger: "At være modig for mig er, at man handler og gør på trods af, at man ikke tør, men at man ved, at det er det, man skal gøre."

Elna Munch – når mod betyder alt

I foråret var Sofie Carsten Nielsen mentor for en ung radikal politiker. Det fik hende til at tænke over, hvor vigtigt det er, at man kender sin historie. Kender dem, der med mod har kæmpet for, at man selv kan være en del af demokratiet. Derfor har hun sammen med Rune Christiansen og Peter Lauritsen skrevet pamfletten RADIKAL. Her gennemgår de Radikale Venstres historie med udgangspunkt i tre store personligheder, som har formet partiet.

Sofie Carsten Nielsen stiller skarpt på Elna Munch

Hvad er mod?

Hvor kommer mod fra, og hvordan opstår det? Biolog Christina Lehmkuhl Noer, har stået i spidsen for et nyt dansk studie om mod i minken; et aflangt, brunt pattedyr i mårfamilien med en lang hale og en lys plet under munden. Og resultaterne er overraskende.

Hvad kan vi lære af mink?

Det kræver mod at gå mod strømmen

De færreste af os kan sige os helt fri for dem. Fordommene. Tanker om, hvordan man normalt opfører sig. Men ikke alle retter sig efter de opfattelser. Mød her fire unge mennesker, som har valgt at tage en uddannelse, som ud fra en gængs opfattelse ikke umiddelbart stemmer overens med deres køn.

Hør om deres valg

Hvornår har kandidaterne sidst været modige?

At stille op til Folketinget kræver mod. Man sætter sig selv i spil på en helt ny måde. Men livet kræver mod mange steder. Læs her, hvornår fire meget forskellige folketingskandidater sidst var modige. Det spænder lige fra politiske aftaler til at ringe op til sin far, som man aldrig har mødt.

Læs de fire historier

Månedens facebookbrøl: Skal man give hånd for at være dansk statsborger?

"Vi opnår ikke et stærkere samfund ved at indskrænke de frihedsrettigheder, som vi så ihærdigt forsøger at beskytte."

Sådan skriver Samira Nawa om forslaget om, at det skal være lovpligtigt at give håndtryk, hvis man vil have dansk statsborgerskab. Hun gik på gaden for at finde ud af, hvad almindelige mennesker mener.

Se hvordan det gik
"I et stærkt samfund skal borgerne have frie hænder" - Læs Samira Nawas kronik

Oplev landsmødet - uanset hvor du er

På lørdag lyder startskuddet til årets landsmøde, og det bliver en fest fyldt med politik, spændende debatter og valg af kandidater til Europa-Parlamentsvalget. Husk at tilmelde dig landsmødet, hvis du har mulighed for at være med i Nyborg.
Hvis ikke, så kan du se med, når vi sender live fra hele landsmødet på radikale.dk og Facebook.

Tilmeld dig landsmødet i Nyborg

Vær med!

Vil du med i den radikale hovedbestyrelse eller måske i forretningsudvalget? Eller være med til at arbejde med europapolitiske spørgsmål? Og har du husket at tilmelde dig landsmødet og set de mange landsmøde-værksteder? Der er rige muligheder for aktiv radikal deltagelse i efteråret.

Læs mere om mulighederne
Følg os på Facebook