Sigrid Friis og Martin Lidegaard

Grøn superfond skal bane vejen for et sikrere og grønnere EU

Med en grøn superfond og en styrkelse af EU som en fælles europæisk energiunion vil Radikale Venstre bane vejen for et sikrere og grønnere EU. Fonden skal lukke det enorme investeringsgab, der lige nu truer den grønne omstilling og holder Europa fast i en afhængighed af russisk olie og gas.

Omstillingen af den europæiske energiforsyning går for langsomt, og det skader både klimaet, europæisk sikkerhed og europæiske virksomheder.

Der er brug for en Plan B, og den leverer vi med vores nye udspil om at skabe en grøn superfond.

Læs hele udspillet her som PDF.

Vi skal på afvænning

- Vi kan ikke være det bekendt. Vi importerer hver eneste måned for 2 mia. euro russisk olie og gas. Det er ganske enkelt ikke godt nok, og jeg kan ikke acceptere, at samtidig med vi hjælper ukrainerne i deres frihedskamp, så finansierer vi den russiske krigsmaskine med milliarder hver eneste måned. Vi fylder Putins lommer med penge - og dermed med patroner, siger Sigrid Friis, spidskandidat for Radikale Venstre.

- Sagen er bare den, at vi har gjort os afhængige af Putins fossile brændsler, og det koster penge at komme på afvænning. De penge er jeg villig til at finde, og det her er vores konkrete forslag til, vores plan B for, hvordan det kan ske.

Det handler om vores sikkerhed

Vi foreslår bl.a. at etablere en europæisk fond på hele 2.000 mia. euro.

- Da vi i sin tid foreslog en Grøn Fond herhjemme i Danmark, var der mange, der affejede den som urealistisk. Det ville aldrig blive til virkelighed. Men vi fik overbevist de andre partier, og i 2022 fik vi så den grønne fond på mere end 50 mia. kroner, siger Martin Lidegaard.

- Det er det samme, vi vil i Europa. Og selvom 2.000 mia. euro måske virker som et astronomisk beløb, så har vi ikke råd til at lade være. Og jeg tør godt love, at regningen bliver meget større, hvis vi lader være. Det handler om vores sikkerhed, og det handler om vores klima.

En europæisk superfond

Omstillingen af den europæiske energiforsyning er fundamentalt udfordret efter flere år med rentestigninger, høj inflation og usikre forsyningskæder.

Kommissionen vurderer, at der er et investeringsgab på intet mindre end 660 mia. euro årligt, hvis EU skal i mål med sine grønne ambitioner og indfri Green Deal.

De manglende penge udgør ikke bare en trussel mod klimaet, men også mod europæisk sikkerhed, energiuafhængighed og vores virksomheder. Omvendt er der et kæmpe potentiale i at forcere en grøn omstilling af hele den europæiske energiforsyning.

Derfor lancerer vi udspillet til etableringen af en europæisk superfond på 2.000 mia. euro. Finansieringen skal findes dels gennem fælles låntagning, dels gennem indtægter fra EU's kvotehandelssystem.

Du finder hele udspillet som PDF her.