Skolevalg 2024: Det er lige nu, vi skal ændre fremtiden

Radikal Ungdom fik 8,7 procent af stemmerne til skolevalget 1. februar og blev dermed det fjerdestørste parti.

Af Maria Georgi Sloth, landsformand, Radikal Ungdom

Skolevalget afholdes hvert andet år og er et simuleret valg og undervisningsforløb for 8., 9. og 10. klasser i hele landet. Forløbet afsluttes med en uge fyldt med paneldebatter, hvor ungdomspartierne sender repræsentanter.

Se alle resultaterne fra Skolevalget 2024 her.

I ugen op til 1. februar rejste over 70 RU’ere landet rundt for at debattere og tale politik med eleverne. Vi er stolte af, hvor mange RU’ere, der gas den gas og kæmpede den radikale sag, hvad enten det var deres allerførste debat eller de er erfarne debattører. For det betød, at der i skolevalgsugen var over 33.500 skoleelever, som mødte en debattør fra Radikal Ungdom!

I Radikal Ungdom gik vi til Skolevalget under overskriften ”Det er lige nu, vi skal ændre fremtiden!” Vi satte fokus på både klimahandling, humanistisk udlændingepolitik og økonomisk ansvarlighed.

Se Radikal Ungdoms skolevalgsvideo

1/0

Skolevalget blev afsluttet torsdag d. 1. februar med en rigtig valgaften, som blev sendt live fra Christiansborg.

Radikal Ungdoms tre mærkesager til skolevalget var:

1/0

Billeder fra skolevalgsdebatterne landet over.