KLIMAPLAN - GRØN PLAN

Næstved Byråd har vedtaget en klimaplan 2020- 2030, som på en række vigtige områder peger på, hvorledes vi i kommunen har sat mål for klimapolitikken.

Den er ambitiøs – og RV stemte naturligvis for den.

Men vi vil videre.

Derfor sætter vi i denne samlede GRØN PLAN lys på om det vi har i Klimaplan 2020-2030 er ambitiøs nok, nok så vigtigt peger vi på nogle konkrete måder, hvorpå vi fællesskab kan få sat denne proces i gang – det er nemlig ikke blot et ansvar, der hviler på kommunens skuldre.

VI VIL EN SAMLET GRØN PLAN.NU

Radikale i Næstved har en vision- og den er grøn. Klimaet og miljøet er udfordret. Det kræver handling-nu.

Vi har brug for en samlet plan med- ja, vi ved det- ambitiøse mål: sammen med borgere, virksomheder og uddannelser kan vi realisere den grønne omstilling.

Klima- og biodiversitetskriserne er globale problemstillinger, men vores daglige liv lokalt bliver påvirket i alt fra energi til transport, fødevarer, forbrug og ikke mindst adfærd.

Med en SAMLET KLIMAPLAN-GRØN PLAN kan vi skabe rammerne for, at alle borgere uanset baggrund kan komme godt og trygt igennem disse forandringer.

Vi kan sætte en retning, der ikke alene kan gøre Næstved bæredygtig, men også kan lægge fundamentet for en positiv vækst for individet, men også for Næstveds erhvervsliv- små som store virksomheder

En samlet grøn plan kan sikre os, at vi kan gennemføre den grønne omstilling skridt for skridt med respekt for vores fælles ressourcer og de medarbejdere, der skal være med til at løfte opgaven

Grøn betyder samlet plan. Grøn betyder sammen. Grøn betyder nu.

(vi er inspireret i vores vision af andre kommuners måde at løse opgaven på, ikke mindst Radikale Venstre i Kolding).

SAMMEN - GRØN TASKFORCE

Radikale Venstre vil en ambitiøs grøn omstilling- det lykkes kun hvis vi kan samle alle gode lokale kræfter (erhvervsliv, detailhandel og håndværkere, uddannelsesinstitutioner, fagfolk og borgere og  kommunen).

Den grønne omstilling giver nye muligheder for at skabe udvikling, men stiller store krav til koordinering og samarbejde mellem centrale aktører og kommunen-

Derfor ønsker vi at etablere en tværgående task force i samarbejde med Næstved Erhverv, Næstved Erhvervsforening og Cityforeningen, forsyningsselskaberne, foreninger, uddannelsesinstitutioner og Næstved kommune.

Enheden skal sikre fremdrift og bred koordinering- eksekvere handleplaner og følge op med statusrapporter, som kan danne baggrund for nye delmål, m.m. Det skal være enkelt og ligetil med fokus på handling.

HVEM?

Den grønne omstilling er omfattende og kvalitet i løsningerne forudsætter et afsæt baseret på viden og indsigt: Vi skal derfor bruge dem i forvaltningen, der har den guldrandede viden, vi skal bruge  forskere og eksperter -men vi skal også vide at bruge den store viden som de almindelige borgere har: de er nemlig eksperter, når det handler om at bo, leve og arbejde i Næstved Kommune -og ved hvorledes det virker i hverdagen.

Vi skal derfor være åbne overfor nye uprøvede borgerinddragelsesmetoder. Borgerråd, borgerhøringer, særlige borger afstemninger, borgerforslag, særlige udvalg ( jvf. Gentofte Kommunes såkaldte midlertidige særlige udvalg, hvor borgerne blev inviteret ind i maskinrummet). Føj hertil temamøder i alle stående udvalg med fokus på de verdensmål, der omhandler grøn omstilling, vand og energi, en grøn borgerbudgetpulje ( 1 mio kr?) og endelig en fokuseret fundraisings indsats (sammen med task forcen) til at skaffe eksterne finansiering til grønne løsninger.

Radikale venstre støtter Næstveds klimaplan 2020-2030- men vil videre:

MED MERE NATUR

Radikale Venstre i Næstved ser naturen og biodiversiteten som en forudsætning for det gode liv. Den urørte natur har i mange år været forsømt, og biodiversiteten er i disse år i voldsom tilbagegang.

Vi vil m½ere vild natur: vi vil fortsat øge arealet af forskellige naturtyper som skov, vådområder, overdrev, hvor målet er at øge biodiversiteten.

Kan græsplæner ikke gøres vilde med vilje?

Samarbejde med landbruget: I Næstved er der god landbrugsjord- kan vi ikke skabe samarbejde med landbruget om at blive en foregangskommune for en økologisk, naturnær og biodiversitet venlig fødevareproduktion.

Og så skal bymidten gøres grønnere (grønne tage, rekreative grønne byrum).

Mål: der plantes 1000 nye træer og etableres 10 nye byhaver inden 2035.

Mål: Næstved skal i 2035 have 10% varieret natur

Mål: (x% af kommunens landbrugsareal skal drives naturnært i 2035)

MED MERE GRØN ENERGI

Vi ønsker en årlig energiredegørelse og en samlet handlingsplan for vedvarende energi, som dækker hele Næstved Kommune, og som er forankret i en overordnet ambition om at blive CO2 neutral og udfase brugen af fossile brændsler.

Handleplanen skal følges op årligt med en status over energieffektiviseringen på de forskellige områder samt status på udbygningen af vedvarende energi, og således danne baggrund for nye konkrete tiltag og delmål.

En sådan handleplan skal indeholde hele Næstveds kommune- ikke blot de kommunale bygninger, men hele Næstved Kommune som geografisk enhed

-revurdering af lokation for vindmøller (herunder at sikre at områderne udnyttes optimalt på en måde der generer naboerne mindst muligt)

-inddragelse og medejerskab -her er en mulighed for lokal værdiskabelse, hvor borgerne i videst muligt omfang inddrages i processen og tilbydes medejerskab

-ind tænkning af klimavenlige løsninger, hvor spild ændres til guld (eksempel hvor en bolig opvarmes med energien fra beboernes spildevand i en bolig.)

-anvendelse af biomasse og biogas fra affaldsprodukter

-tagene på kommunens bygninger og boligforeningerne kunne udnyttes til solenergi (et flot eksempel herpå er Lade Bygningen på Herlufsholm Skole).

MED BEDRE INFRASTRUKTUR

Radikale Venstre mener, at Næstved By har brug for en ny retning for trafikken, hvor vi skifter bilkaos ud med en gennemtænkt, grøn infrastruktur.

Det er tilfredsstillende, at Næstveds Klimaplan allerede opererer med omstilling af kommunens og borgernes bilpark til elbiler- herunder lade standere også til el-cykler.

RV hilser også Næstved Kommunes Trafikplan 2019-2023s tre målsætninger velkommen (etablering af sammenhængende cykelstinet, forbedring af cykelstiernes kvalitet og informationskampagne velkommen.

RVs mål er at man skal kunne cykle nemt og trygt fra alle steder i Næstved.

Og børn cykler i skole- naturligvis- og derfor skal cykelstier omk. skoler gøres sikre (evt. begrænset privatkørsel med Privatbil (se hvorledes det er gjort omk. Lille Næstveds skole).

Der er også brug for en årlig handleplan, som følger op med en status på udledningen af CO2 og udvikling i forhold til målene i øvrigt.

Handleplanen skal tage hensyn til de forskellige behov og muligheder der er alt eftersom man færdes i den indre by eller i en af kommens landdistrikter.

Målene i handleplanen.

-etablering af cykelinfrastruktur (øget sikkerhed ved skoler og optimering af p-forhold med opladeres til elcykler og elscootere

-Kampagne: Lån en elcykel

-udvikling af grøn bymidte

-oplæg til samarbejde med forsyningsselskaberne om udvikling af lade infrastruktur

-lavere priser på flextrafik

MED MERE GRØN VÆKST.

Bæredygtighed er en forudsætning for vækst. Tilsvarende er viden og innovation en forudsætning for at skabe en bæredygtig kommune.

RV vil i samarbejde med det lokale erhvervsliv og uddannelsesinstitutioner udvikle stærke innovative fællesskaber, der kan gøre Næstved til omdrejningspunktet for fremtidens grønne løsninger.

Vi vil i samarbejde med lokale virksomheder og uddannelsesinstitutioner lægge en plan for  målrettet grøn erhvervsudvikling med dertil hørende grønne kmompetencer.

Handleplanen skal følges op af en årlig med en status over udviklingen og danne grundlag for nye tiltag og delmål.

Planen omfatter:

-øget fokus på grønne teknologier

-øget fokus på at tiltrække flere grønne uddannelser-øget synlighed og branding om lokaleklima- og biodiversitetsvenlige produkter og løsninger

-øget fokus på det store grønne potential der er i turisme – og oplevelseserhvervet

- I samarbejde med eksisterende og kommende uddannelsesinstitutioner vil vi sætte fart på lokal innovation og udvikling af klima- og biodiversitetsvenlige løsninger, som Ressource City.