Sofie Carsten Nielsen
Ældre udgaver

Blåt og rødt samarbejde gør radikale visioner til grøn virkelighed

Der er skrevet grøn og radikal historie i disse dage. Først kom en grøn skattereform, som sikrer, at forureneren betaler. Så kom en grøn fond på mere end 50 milliarder. Og endelig kunne et bredt flertal præsentere en meget ambitiøs aftale for grøn strøm og grøn varme og ikke mindst udfasning af naturgas i opvarmning senest i 2035. Tre store sejre, som er grønt, radikalt hjerteblod.

Af Sofie Carsten Nielsen, politisk leder, og Rasmus Helveg Petersen, klimaordfører

De sidste par dage har været skelsættende for klimakampen og for Danmarks sikkerhed i en verden, hvor energipolitik er blevet sikkerhedspolitik. Hvis Danmark skal blive uafhængig af russisk gas, er svaret meget mere grøn strøm og grøn fjernvarme. Og ikke mindst udfasning af gas i opvarmning.

For et halvt år siden fremlagde Radikale Venstre en konkret plan for et Danmark, hvor vores huse opvarmes med grøn fjernvarme og varmepumper drevet af vind og sol i stedet for olie- og gasfyr.

Lige inden vi nu går på sommerferie er et bredt flertal over midten i dansk politik blevet enige om rammerne for Danmarks energipolitik mod 2030 med en ny klimaaftale om grøn strøm og varme. Den grønne omstilling af vores samfund og vores bidrag til et grønnere, stærkere og friere Europa kræver massiv udbygning af vedvarende energi og udfasning af fossile brændsler. Med aftalen udbygges hvad der svarer til fire store havvindmølleparker, mens produktionen af grøn strøm på land skal mere end firedobles blandt andet med etablering af 10-15 store energiparker på land.

Men grøn strøm i stikkontakten er ikke nok. Derfor har Radikale Venstre længe kæmpet for en politisk beslutning om udfasning af olie- og gasfyr i opvarmning af danske hjem. Det er nu lykkedes. Med aftalen slås det fast, at der er en fælles politisk ambition om, at der i 2035 ikke længere er gas i rumvarmen i Danmark. Og nu skal vi i arbejdstøjet, når 400.000 gasfyr skal omlægges til grøn fjernvarme og varmepumper.

Grøn klimafond på 50 milliarder

Udfasningen af naturgas er dog ikke den eneste grønne radikale succes her kort før sommerferien. For et halvt år siden foreslog Radikale Venstre at etablere en klimafond. Mange troede ikke rigtigt på idéen. Men nu bliver fonden til virkelighed. Det er kæmpe stort – og afgørende for, at vi kan gennemføre den grønne omstilling og nå vores klimamål.

Med en grøn fond på over 50 milliarder kroner sikrer vi, at Danmark de kommende år kan gennemføre omfattende investeringer i den grønne omstilling. Det er et meget vigtigt skridt på vej mod at nå et 110 procent grønt Danmark.

Det nye, store grønne råderum skal prioriteres til større og længerevarende investeringer i klima, grøn energi og miljø som for eksempel skovrejsning, udtagning af lavbundsjorder, udbygning af havvind, elektrificering og energieffektivisering, power-to-X, fangst og lagring af CO2, pyrolyse og grøn gas, generationsforureninger og nye grønne omstillingsteknologier.

Som radikale er vi meget glade for, at det er lykkedes at samle både blå og røde partier om at tænke nyt for en grønnere fremtid. Det giver så meget mening, når vi sammen tager fat om de store udfordringer, som Danmark står over for.

Grøn skattereform

En tredje radikal vision, som bliver til virkelighed, er en grøn skattereform, som skal være motoren i omstillingen af vores industri og en fremtidig grøn økonomi.

For godt to år siden bragte vi idéen om en CO2-afgift ind på Christiansborg. Det er blevet kaldt meget i tidens løb – Georg Gearløs-agtigt og andet. Men vi har vist, at det kan lade sig gøre.

Regeringens oprindelige udspil var en god begyndelse, som vi fik forhandlet grønnere og stærkere. Tidligere var der ingen håndfaste krav til grønne investeringer hos virksomhederne. Det er der nu.

Vi har sikret, at hvis en virksomhed får en lempeligere afgift, så forpligtes de samtidig til at bruge de sparede penge på grønne investeringer. Ingen får lov at putte sig eller slippe udenom. Hver en krone sparet bliver en krone investeret.

Hverken rød eller blå blokpolitik er svaret, når virkelighedens kriser kalder. Nye tider kræver nye løsninger.

Tænk, hvad vi kan!

Portræt af Rasmus Helveg Petersen