Radikale Venstre vil gøre den kollektive transport til det attraktive valg. Som et af verdens rigeste lande er det absurd, at vores kollektive infrastruktur og service er så ringe.
Læs hele udspillet
Vi vil investere 1 mia. årligt i den kollektive transport samt bedre forhold for cyklister og reformere systemet til fordel for passageren.
Vores udspil består af to komponenter:
- En ny billetmodel, der gør op med det store og uoverskuelige antal zoner og giver bedre og billigere billetter.
- Bedre service i form af flere direkte togforbindelser mellem de største byer, flere afgange og kortere rejsetid.
Indsatsen for at styrke den kollektive transport kan ikke stå alene. Derfor har Radikale Venstre allerede fremlagt et udspil, som skal begrænse trængsel, reducere støj og luftforurening fra bilerne og samtidigt fastholde lav registreringsafgift på elbilerne - også i fremtiden.
Reformen vil styrke mobiliteten og sammenhængskraften i hele Danmark, så flere vil vælge den kollektive transport til.
Det vil øge billetindtægterne og mulighed for at investere yderligere i den kollektive transport. Det er godt for klimaet, reducerer trængsel og understøtte gode liv både på landet og i byerne.
Hvad venter vi på?
Martin Lidegaard og Samira Nawa præsenterer nyt transportudspil