Martin Lidegaard præsenterer udspil om skolemad fra køkkenet i Brønshøj

Udspil om skolemad får forrygende modtagelse

Modtagelsen af udspillet om gratis skolemad har været til UG kryds og slange. Læs mere om forslaget her.

Af Jens Gjesse Hansen

Mandag morgen klokken lidt i seks åbnede Martin Lidegaard døren for to journalister fra TV2 News, der listede ind i huset i Brønshøj for at høre mere om udspillet om gratis skolemad til alle børn i folkeskolen. Så mens resten af huset sov, smurte Martin Lidegaard madpakker til sine to hjemmeboende børn og fortalte om det nye radikale udspil.

Vi har jo brugt utroligt mange penge de seneste år på voksne og de ældre. Nu synes vi det er børnenes tur.
Martin Lidegaard

Forslaget fyldte en stor del af både tv-sendeflader og nyhedshjemmesider i løbet af dagen og fik mange roser med på vejen. En afstemning på TV2’s hjemmeside viser opbakning fra godt 70 procent af deltagerne til forslaget.

Ligesom professor Bent Egberg Mikkelsen fra Københavns Universitet også mener, at tiden er kommet til at indføre skolemad.

En afstemning på TV2's hjemmeside viser stor opbakning til forslaget om skolemad
1/0

Hjælp til socialt udsatte børn

Der er da også mange fordele ved at indføre skolemad. Det vil ikke alene frigive mere tid til de pressede børnefamilier, der kan slippe for at smøre madpakker. Det vil også hjælpe de mest udsatte børn.

- Børns muligheder afhænger stadig i alt for høj grad af forældres uddannelse og postnummer. Den ulighed bliver synlig hver eneste dag, når madpakkerne skal op af skoletasken. Det vil vi lave om på med gratis, sunde og bæredygtige måltider hver dag - så alle børn kan få mere ud af timerne i klasselokalet og fællesskabet i skolen, siger Martin Lidegaard.

Folkeskolen er selve fundamentet under vores samfundsmodel.
Martin Lidegaard

Kan ikke stå alene

Skolemad er dog ikke kun en fordel for socialt udsatte elever. Et dagligt sundt fælles måltid - hvor man lærer at vente på hinanden, lærer hvad sund og grøn mad er, taler om maden og er fælles om at spise sammen - vil komme alle børn og unge til gavn.

Forslaget er blot én del af det børneløfte, Radikale Venstre er på vej med.

- Det er klart, at gratis skolemad ikke kan stå alene og ikke må stå i vejen for de massive investeringer i flere lærere, flere pædagoger og medrivende undervisning i ordentlige lokaler, som der også er hårdt brug for i den danske folkeskole.

- Folkeskolen er selve fundamentet under vores samfundsmodel. Vi skal have skabt bedre rammer om vores folkeskole, så langt de fleste forældre, lærere og pædagoger fortsat vil vælge den til for de kommende generationer, siger Martin Lidegaard.

Del af 2030-plan

Udspillet er derfor en forsmag på de betydelige investeringer i børn, skole og uddannelse, som Radikale Venstre kommer til at lægge frem i den kommende 2030-plan.

Som Martin Lidegaard sagde til TV2 News mandag morgen, mens han smurte madpakkerne til sine to piger i Brønshøj:

- Vi har jo brugt utroligt mange af de ekstra-penge, vi har haft de seneste årtier, på os voksne og de ældre. Nu synes vi, det er børnenes tur.