Lotte Rod

Børne- og undervisningsordfører, trivsels-, tillids- og frisættelsesordfører, social- og boligordfører, kommunalordfører, ældreordfører, medlem af Hovedbestyrelsen
Sydjyllands Storkreds
Der sker ikke nok for børnene. Det skal vi gøre oprør mod. Gode intentioner er ikke nok, i stedet skal vi lave den mest ambitiøse børneplan i nyere tid
Lotte Rod

Jeg er blevet politiker, fordi mine forældre har opdraget mig til, at det ikke nytter noget at sætte sig over i hjørnet og surmule, hvis der er noget, man er utilfreds med. Man må selv gøre noget ved det. Det kæmper jeg for hver dag.

Der sker alt for lidt på Christiansborg. Hvis ingen sætter børnene på dagsordenen, fortsætter status quo. Jeg vil lave en stor børneplan, som gør det sjovt at være barn. Jeg vil kæmpe kampen for et bedre klima. Jeg vil styrke vores internationale udsyn.

Lotte Rod blæser sæbebobler

En stor børneplan

Børn har brug for øjne, der ser dem og hænder, der krammer dem. Det næste valg er for mig altid børnenes valg. Vi skal skabe overskud i skoler og institutioner, fylde dem med dygtige, uddannede voksne og nok af dem. Og de skal have frihed til at udfolde deres faglighed med vores børn.

Vi skal have færre hvide vægge og flere kreative og eventyrfyldte omgivelser. Børn skal kunne lege på skrammellegepladser og passe skolehaver. Vi skal styrke fritidspædagogikken og give vores børns fællesskaber de bedste vilkår.

Folk snakker gerne om børn, men kommer ikke med pengene, når det gælder. Det skal vi gøre oprør mod. Det stiller jeg mig i spidsen for. Som forælder og politiker.

Lotte Rod med favnen fuld af grøntsager

Grøn handling og udsyn

Kampen for et bedre klima og miljø starter hos os selv. Vi skal passe på vores grundvand og købe lækre fødevarer fra lokale og klimavenlige landmænd. Vi skal sikre naturen omkring os. En blomstrende natur fyldt med biodiversitet og ren luft skylder vi vores kommende generationer.

Den kamp skal vi kæmpe med internationalt udsyn. Vi skal droppe den dyre grænsekontrol og søge europæiske løsninger på klimaet, på flygtninge og på energi.

Min baggrund

Jeg er vokset op med Europa. Min oldefar blev sendt i krig på tysk side, min bedstemor var en lille pige, da bombeflyene fløj forbi på vej til Hamborg, min mor måtte ikke se tysk fjernsyn - og mine forældre... de fandt på at sende mig i tysk skole i Aabenraa! Europa er fred, frihed og fremgang - det skal vi blive ved med at kæmpe for.

Lotte Rod og Marianne Jelved

Opstillingskreds

Lotte Rod er opstillet som folketingskandidat i Kolding Sydkredsen og Vejle Sydkredsen i Sydjyllands Storkreds.