Kontaktinstansen behandler sager om mulige brud på samværspolitikken. Kontaktinstansen tilbyder dig muligheden for at vende ubehagelige oplevelser i et neutralt og fortroligt rum ligesom der er mulighed for en formel og konkret sagsbehandling, hvor information fra de forskellige parter indhentes.
I tilfælde af sagsbehandling vil det ofte give anledning til et tilbud om mediering. Målet er, at begge parter kan komme godt videre med deres respektive radikale liv, idet udøveren forven-tes at være blevet klogere på og have indrettet sin adfærd efter, hvor grænsen for uacceptabel adfærd går.
Ved gentagende adfærd og alvorlige hændelser, hvor der er behov for at reagere med en sanktion, eller sager hvor mediering ikke kan tilvejebringe et tilfredsstillende resultat for par-terne, kan kontaktinstansen overdrage sagen til det relevante organ i partiet. Konktaktinstansen kommer ikke med anbefalinger til sanktioner.
Du kan godt henvende dig til kontaktinstansen, selvom du ikke er sikker på om du ønsker egentlig sagsbehandling og mægling. I første omgang taler vi bare sammen og så kan du hen ad vejen tage stilling til om du ønsker en egentlig sagsbehandling, hvor andre end dig inddrages.
Hvem er i kontaktinstansen?
Kontaktinstansen består af fem personer. Der er tre medlemmer, som er partimedlemmer og to medlemmer som er eksterne. Det vægtes at besætte instansen medspredte faglige kom-petencer eller erfaringer inden for psykologi, jura, socialrådgivning, konfliktmægling, mediering eller lignende relevante fagområder.
Kontaktinstansen er valgt af hovedbestyrelsen og vælges for 2 år ad gangen.
Vivian Heinola (tovholder, internt medlem)
Klinisk psykolog. Har haft mange tillidsposter på lokalt, regionalt og nationalt niveau i partiet. Kontakt: vivian.heinola@kontaktinstans.dk
Daniel Moltke-Prehn
Jurist, Lokalformand i Roskilde og medlem af hovedbestyrelsen. Kontakt daniel.prehn@kontaktinstans.dk , 93924778
Mikkel Gudsøe
Lise Sustmann Allen
Erhvervspsykolog. Glostrup. Har haft flere tillidsposter lokalt og nationalt i partiet. Er pt. med-lem af den lokale bestyrelse i Glostrup, medlem af Hovedbestyrelsen og udpeget medlem af Kontaktinstansen. Kontakt: lise.allen@kontaktinstans.dk eller 6166 1982
Vibeke Lunding-Gregersen
Vibeke er autoriseret og specialistgodkendt erhvervspsykolog og direktør i Mindwork. Autoriseret arbejdsmiljørådgiver af Arbejdstilsynet og konfliktmægler fra Center for Konfliktløsning. Har manges års erfaring med ledelsesrådgivning og udvikling af organisationer, og bæredygtige arbejdskulturer – også i politiske organisationer.
Kontakt: vibeke.lunding-gregersen@kontaktinstans.dk
Hvordan kontakter du kontaktinstansen?
Du kontakter kontaktinstansen via nedenstående formular. Formularen sikrer, at vi fra start af har relevant kontaktinformation og overholder lovgivning om personfølsom data.
Har du spørgsmål til sagsbehandlingen inden du retter henvendelse til kontaktinstansen, kan Lise (lise.allen@kontaktinstans.dk) eller Daniel (daniel.prehn@kontaktinstans.dk) besvare overordnede spørgsmål.
Af hensyn til vores overblik, ordentlighed i sagsbehandlingen samt løbende erfaringsindsamling forudsætter individuel vejledning og egentlig sagsbehandling, at du har henvendt dig via formularen.
Lise eller Daniel kan kontaktes for hjælp og vejledning til udfyldning af kontakt-formularen ved behov.
Kontakt os her
Hvad sker der, når du har kontaktet kontaktinstansen?
Når du har udfyldt kontaktformularen, får tovholderen for kontaktinstansen (aktuelt Vivian Heinola) information om din henvendelse, og du kan regne med at modtage en kvittering for din henvendelse inden for en uge.
Kontaktinstansen drøfter din henvendelse, og 2 medlemmer udpeges som ansvarlige for din sag. Vi stræber efter, at du bliver kontaktet af dine sagsansvarlige inden for 14 dage efter, at du har sendt din henvendelse via kontaktformularen.
Vi udvælger de to medlemmer under hensyntagen til hvilke faglige kompetencer, vi forestiller os, at der er brug for. Vi er ligeledes opmærksomme på mulige habilitetsspørgsmål, når vi udvælger, hvem der er sagsansvarlige.
I første omgang har dine sagsansvarlige en samtale med dig. Hvad der herefter sker, afhænger af sagens karakter, dine ønsker til videre proces og vores muligheder, der overordnet set indebærer samtale med dig, en medierende proces eller videregivelse af sagen til relevant organ i partiet. Sidstnævnte er en mulighed i de sager, hvor en medierende proces ikke har givet et tilfredsstillende resultat, eller sagens karakter er så alvorlig, at enten lokalafdeling, landshovedbestyrelse eller forretningsudvalg skal tage stilling.
De to sagsansvarlige holder løbende den øvrige kontaktinstans orienteret om sagsbehandlingen. I de tilfælde, hvor en sag videregives til et andet organ i partiet, er det i udgangspunkt hele kontaktinstansen, der er afsender.
Når en sag nærmer sig sin afslutning, udarbejder de sagsansvarlige et kort resumé, der arkiveres og opbevares under sikre omstændigheder i 5 år. Det er kun tovholderen, der har ad-gang til resuméet, når sagen er afsluttet.
Er der andre muligheder for hjælp?
Fra efteråret 2025 tilbydes alle ledelseslag kurser i konflikthåndtering mhp. at styrke den lokale konfliktløsning. Du kan derfor overveje som alternativ til kontaktinstansen at kontakte din lokale bestyrelse eller et nationalt ledelseslag, hvis du har oplevet ubehagelige episoder eller står i en svær konflikt med andre partimedlemmer.