Cyklist i høj fart på cykelsti

Transport

Når vi gør transporten grøn, vinder vi både på klimaet og gør noget ved luftforureningen.

Skal vi lade CO2-udledningen fra danske biler stige? Eller skal vi gøre vores transport bedre og grønnere? Store biler er blevet billigere, alt imens elbilsalget gik i stå og den offentlige transport halter bagefter. Danskerne spilder 20 mio. timer på forsinket trafik. Hvert år. Og tallet er stigende. Tid, der kunne være brugt på at skabe værdi på arbejdspladsen eller hjemme hos børnene.

Vi skal have trafikanter fra sorte biler over i grønne biler. Og fra biler over i busser, elektriske tog og på cykler. Når vi gør transporten grøn, vinder vi både på klimaet, og vi gør noget ved luftforureningen i byerne, som er alt for høj og medfører flere tusind årlige dødsfald.

Udfordringen er:

• Salget af grønne biler er gået i stå. CO2-udledningen fra biler i Danmark stiger.
  • Den offentlige transport halter bagefter.
  • De store, sorte biler har fået større afgiftslettelser end de små grønne.

Grønne biler, en slutdato for nye fossile biler og flere cykler

• Vi skal have 1 mio. elbiler i 2030. Det kommer ikke af sig selv, vi bliver nødt til at omlægge bilafgifterne, så biler beskattes efter hvor meget de forurener. Biler er eneste transportmulighed for mange mennesker, derfor skal de gøres grønne.
  • Vi vil stoppe salget af rene benzin- og dieselbiler i 2025 – hybridbiler skal kunne sælges indtil 2030.
  • Vi skal prioritere cyklerne. Flere cykler kræver bedre forhold. Vi har brug for bedre og mere sikre cykelstier. Samtidig skal vi have flere over på en elcykel, som gør det nemmere for flere grupper at være med.
  • Vi vil fortsætte med at investere i den kollektive trafik. I de store byer vil vi fortsætte med at investere i grønne busser og letbaner – og selvfølgelig metro og S-tog i Hovedstaden. I de store byer er der ikke plads til, at alle sidder i deres egen bil, så investeringer i den kollektive trafik er helt afgørende for at få en trafik og hverdag for borgerne, som hænger sammen.
  • Vi ønsker at give kommunerne mulighed for at indføre ren luft-zoner, hvor der er meget skrappe krav til køretøjers udledning.
  • Vi har brug for en CO2-betaling for flyrejser, så flyselskaberne får et incitament til at flyve grønt. Pengene skal vi investere i nye flytyper og grønt brændstof, så vi i fremtiden har en mulighed for at flyve grønt. En passagerafgift straffer alle fly – også de ansvarlige flyselskaber, som investerer i grønne flybrændstoffer.