Hvordan laver man demokrati fra bunden?

Georgiens flag i vinden
Hvordan bygger man demokratiske partiorganisationer op i et forarmet og korrupt land som kun har været selvstændigt i et par årtier og kun reelt demokratisk i endnu kortere tid? Smid en meget aggressiv russisk nabo oveni, og så har vi den udfordring som Radikale Venstre har påtaget sig at være med til at løse i Georgien.

Af Bo Nissen Knudsen, medlem af Georgien-gruppen

Siden efteråret har en gruppe frivillige partiaktive påtaget sig at være med til det langsommelige arbejde med at styrke den demokratiske kultur i Georgien – et land som forfærdeligt gerne vil regnes som en del af Vesten, men som af mange grunde har svært ved at komme til det.

Set fra Europa er den største forhindring at en aggressiv russisk nabo systematisk har undermineret udviklingen i landet gennem massiv militær støtte til ’løsrivelsesbevægelser’, dels i regionen Abkhasien, som efter blodige kampe erklærede sig uafhængigt i 1994, og dels i Sydossetien som ligeledes har erklæret sig uafhængigt, og som senest i 2008 var trædesten for en større russisk invasion af Georgien.

Svære vilkår for at skabe demokratisk kultur

Konflikten med Rusland fylder af samme grund meget i georgisk politik og er med til at skabe et stærkt konfrontatorisk politisk klima. For tiden kører det regerende parti, ”Georgisk Drøm”, en ’samarbejdslinje’ med Rusland (hvor den stenrige partiejer har tjent sin formue), mens den tidligere præsident fra 2004-2013, Mikhail Saakashvili fra den ”Forenede Nationale Bevægelse”, havde en meget anti-russisk profil. Efter at være gået af, og efter at han kortvarigt var guvernør i ukrainske Odesa og senere kortvarigt rådgiver for præsident Zelenskyj, har han siden 2021 siddet fængslet i Georgien.

Samtidig er Georgien et fattigt land med et bruttonationalprodukt i den nedre halvdel på verdensplan og har lidt under et højt korruptionsniveau – som dog har været i markant bedring siden Saakashvilis store anti-korruptionskampagner og nu næppe er meget værre end hvad vi kender fra visse østeuropæiske EU-lande.

Irakli Kobakhidze togerther with Bidzina Ivanishvili - Chairperson of the political party “Georgian Dream -Democratic Georgia”
1/0

Georgien ledes i dag af partiet ”Georgisk Drøm” som karakteristisk for mange georgiske partier er stiftet af en karismatisk forretningsmand. I dette tilfælde landets rigeste mand, ’oligarken’ Bidzina Ivanishvili (til højre) som kun kortvarigt har siddet formelt ved roret, men i stedet agerer grå eminence. Partiet ledes formelt af parlamentsformand Irakli Kobakhidze (til venstre), mens Irakli Garibashvili (ikke afbildet) er premierminister. Billede fra Wikipedia.

Det radikale bidrag: solid partidemokratisk erfaring

Når man står over for den slags udfordringer for demokratisk udvikling, er der som regel ikke så meget andet at gøre end at starte fra bunden. Og det bidrager Radikale Venstre til gennem Dansk Institut for Partier og Demokrati (DIPD), et fællesskab af Folketingets partier, ligesom RV tidligere har bidraget til demokratisk partiudvikling i Tanzania og Nepal i samme regi.

I praksis bidrager RV primært med sine erfaringer med hvordan man opbygger en demokratisk partiorganisation. Og det må man sige at vi har en del erfaringer med – vi har trods alt øvet os i snart 118 år!

Bidraget i Georgien sker i samarbejde med Eastern European Centre for Multiparty Democracy (EECMD) som arbejder i Georgien, Ukraine og Moldova og har sit hovedsæde i den georgiske hovedstad Tbilisi. Og vi starter virkelig nedefra: dels ved at vi i april/maj sender en mindre delegation til Georgien som med afsæt i danske erfaringer skal gennemføre ’training sessions’ i partidemokrati for lokale georgiske partiafdelinger, dels ved at tage imod en georgisk delegation i juni måned i Danmark.

Georgiske partier er ofte stiftet af karismatiske enkeltpersoner uden meget andet på programmet end hvad partistifteren mener at partiet skal stå for. Onde tunger ville sige at vi på mange måder ser den samme udvikling i Danmark, og at vi derfor som danskere næppe har så meget at lære georgierne! Men som et parti med en noget anderledes tradition mener vi nok at vi som radikale har nogle værdifulde erfaringer at bidrage med – vel vidende at de danske vælgere for tiden heller ikke er specielt lette at overbevise om radikale værdier, og at vi derfor må gå til opgaven med en vis ydmyghed.

Møde på Tbilisi-kontoret hos vores samarbejdspartner Eastern European Centre for Multiparty Democracy (EECMD). Excecutive Director Levan Tsutskiridze er nummer to fra højre. Billede: EECMD

Vil du vide mere?

Er du interesseret i at høre mere om Radikale Venstres projekter i Nepal og Georgien, kan du henvende dig til formanden for styregruppen for flerpartisamarbejde Kasper Tingkær på kasper@tingkaer.dk

Georgien-gruppen:
Jens Christian Navarro-Poulsen, Cristina Nissen, Leon Sebbelin, Finn Hartvig Nielsen, Maria Gullestrup, Søren Mathiassen, Irina Gerkeuli, Bo Nissen Knudsen