Valgfest efter Europa-Parlamentsvalg 2019
Maj 2023

Vil du være kandidat til Europa-Parlamentsvalget i 2024?

Selvom Europa-Parlamentsvalget i juni 2024 kan synes langt væk, har storkredsene mulighed for at indstille to EP-kandidater hver til den radikale kandidatliste på deres kommende årsmøder i maj og juni. Brænder du for det europæiske arbejde, og har du en EP-kandidat i maven, er det derfor nu, du skal tage fat i en storkreds og høre nærmere om dine muligheder for at blive kandidat.

Hvordan bliver man opstillet som kandidat til Europa-Parlamentet?

En storkredsforsamling eller mindst 25 medlemmer af Radikale Venstre kan senest to måneder før landsmødet den 16.-17. september 2023 stille forslag om kandidater til optagelse på den radikale kandidatliste. Hver storkreds kan indstille op til to kandidater til den radikale kandidatliste.

Dette kan ske på storkredsenes årsmøder/delegeretmøder, i en anden kompetent storkredsforsamling eller ved at 25 medlemmer af Radikale Venstre har bragt en given kandidat i forslag. I sidstnævnte tilfælde skal kandidaten have givet tilsagn om at modtage valg.

Det er værd at bemærke, at man ikke behøver at bo i den storkreds, som man i givet fald bliver EP-kandidat for.

Du kan se, hvornår de forskellige storkredse holder årsmøde samt kontaktoplysninger på storkredsformanden på medlemsnetværket her.

Hvordan bliver den radikale liste valgt og sammensat?

Valg af spidskandidat samt valg af kandidater til pladserne to og tre på den radikale kandidatliste sker på landsmødet den 16.-17. september 2023. Herefter træffer Hovedbestyrelsen på sit møde den 30. september 2023 beslutning om rækkefølgen af listens øvrige pladser.
Ved hovedbestyrelsesmødet lørdag den 26. august 2023 indstiller hovedbestyrelsen blandt de foreslåede kandidater mindst 10 og højst 20 kandidater til prioritering på landsmødet. Det skal i den forbindelse sikres, at der blandt de storkredsnominerede kandidater er minimum én kandidat fra hver storkreds på den liste, Hovedbestyrelsen indstiller.

Spørgsmål?

Går du med en EP-kandidat i maven og overvejer du at stille op som kandidat, men har spørgsmål til processen, opgaven eller andet? Så tøv ikke med at kontakte det radikale sekretariat for en nærmere uddybning:

• Rasmus Grønborg (rasmus.gronborg@ft.dk)
  • John Bo Northroup (John.Northroup@ft.dk)
  • Kristian Brandrup (kristian.brandrup@ft.dk)