Dørbank: Samtaler, der flytter men­nes­ker

Det har altid været en kerneradikal tanke, at det er med samtalen som værktøj, at vi forandrer verden. Vælgere overbevises ikke alene af en flyer, et bolsje eller et blomsterfrø – men af et menneske.
Derfor sætter vi gennem hele kommunalvalgkampen fokus på dørbank. Konceptet er enkelt; Kandidater, frivillige, medlemmer og tillidsvalgte går alle ud og banker på døre for at tale med vælgerne om, hvad der er vigtigt for dem.
Dørbank med Sofie Carsten Nielsen, Marie Brixtofte og Ane Palsberg
Marie Brixtofte, Sofie Carsten Nielsen og Ane Palsberg til dørbank i Gentofte

Også den politiske leder, Sofie Carsten Nielsen, nyder at komme ud og snakke med vælgerne. Senest var hun med Marie Brixtofte og Ane Palsberg, der opstiller til byrådet i Gentofte Komme, ude at banke på døre den 4. september:

"Når man møder folk i deres døråbning, møder man dem på deres hjemmebane. Et sted de er trygge. Og man kommer alene for at lytte til dem. Det betyder ofte, at alle de sædvanlige fordomme og barrierer ikke fylder så meget. Jeg har næsten kun gode erfaringer. Man får så meget mere tro på mennesker ved møder i døråbninger – end ved at se på kommentarspor på sociale medier. Gør det! Også for din egen skyld."

Elisabeth Kjær Tejlmand og Sofie Carsten Nielsen banker på i Middelfart

En effektiv kampagneform: 1 ud af 6 døre giver en stemme

Dørbank et af de ældste kampagnegreb – om end at det ikke har været så udbredt i Danmark. Erfaringer fra Sverige viser, at hvert sjette besøg giver en stemme, hvilket er en væsentlig højere konverteringsrate end almindelig flyer-uddeling. Det tager tid, men har også en mase fordele:

• Vi bestemmer selv, hvilke områder vi går ud i, og hvilke døre vi banker på. Hvis vi er målrettede i forhold til, hvilke vælgere vi bruger tid på, bruger vi vores kræfter bedre.
  • Vi møder vælgere på tidspunkter, hvor vi ellers ikke møder dem, og hvor de ofte har bedre tid, end når vi møder dem på gaden.
  • Det er en god måde at fastholde vælgerkontakten på – og for den ikke-indvalgte kandidat er det en god måde at få vælgerne til at huske en på.
  • Vi får viden om, hvad der interesserer og optager vælgerne. Det er et demokratisk ærinde, der skaber relation, nærvær og ikke mindst tillid.

Vær med, når vi i fællesskab laver 100 timers dørbank!

De sidste dage og timer er afgørende, når vælgerne skal beslutte sig for, hvor krydset skal sættes. Vær med I slutspurten, når kommunalvalgkampen afsluttes med 100 timers kollektiv dørbank over hele landet. Ved en fælles indsats får vi de sidste stemmer hjem. Vi fra sekretariatet hjælper dig med data-baserede ruter og vejledning.

Skal du være med?

En førstegangsoplevelse med dørbank

Mange oplever dørbank som både sjovt og meningsfuldt, når man først er kommet i gang. Metin Lindved Aydin, der er opstillet til byrådet i Aarhus Kommune for Radikale Venstre, fortæller her om sin første oplevelse med kampagneformen:

"Meget forbeholden drog jeg på dørbank med Susan Kronborg i et parcelhuskvarter i Aarhus.

De mennesker som vi bankede på hos var alle meget høflige. Nogle sagde direkte, at Radikale Venstre ikke var deres parti, men alligevel blev vi budt på kage og fik gode snakke om det, der betød noget for dem; Infrastruktur, hastighed på villavejene, fortætning i byen, bedre forhold på skolen, institutionen osv.

Folk var oprigtigt interesserede, og det er helt sikkert, at de som talte med os vil huske os d. 16. november.

Amerikansk? Måske. Virksomt. Det er jeg sikker på."

Dørbank med Metin
Metin Lindved Aydin, byrådskandidat i Aarhus

Fem dogmer for gode, radikale samtaler

1. Vi er smilende, engagerede og nysgerrige